Animehörnan: AVATAR – The Last Airbender

Ja, ja, ja! Jag vet att Avatar tekniskt sett inte ska klassas som traditionell anime. Anime kommer från Japan. Avatar är inte från Japan. Men allvarligt talat struntar jag ett stort sticke i det. I mina högst personliga ögon, är Avatar – The last Airbender samt The Legend of Korra båda två alldeles utmärkta anime. Så det så!

Avatar tog form år 2001, då Michael DiMartino och Bryan Konietzko lyckades övertyga Nickelodeon Animation Studios i Californien om att satsa på deras idé. Nickelodeon gillade utkastet och jänkarna drog iväg till syd Korea där de bästa tecknarstudiona kontrakterades till produktion av Avatar – The Last Airbender. Det blev 61 episoder spridda över tre säsonger.

Serien blev genast en massiv framgång och Avatar spreds som en löpeld över hela världen. Det sista avsnittet fick en s.k. Nielsen rating på över 5 miljoner tittare, något oerhört för många TV program och sanslöst framgångsrikt för en TV kanal som Nickelodeon. Etthundrafem (105) länder runt om i världen köpte in serien och överallt rönte den makalösa framgångar i antalet tittare per avsnitt.

När Avatar avslutats hade produktionen av uppföljaren ”The Legend of Korra” redan påbörjats. Det är många detaljer som gör Avatar så unikt, men enligt DiMartino och Konietzko själva så tror de att framgången beror på deras brinnande kärlek för Japansk Anime som konstform, deras uppskattning av Kinesisk konst, historia och kaligrafi, samt deras beundran av s.k Hong Kong action och östasiatisk filosofi. Från denna smältdegel skapades grundstommen till en av de mest briljanta anime – av icke Japansk härkomst – som jag någonsin stött på.

Världen i Avatar är uppdelad i fyra riken. ”Water Tribe”, ”Earth Kingdom”, ”Fire Nation” och ”Air Nomads”. Varje rike har ett antal individer som på ett unikt sätt kan manipulera omgivningen. Dessa individer kallas ”Benders”. Alltså människor med förmågan att böja element enligt sin vilja. Naturligtvis krävs mycket träning och en stor del baseras på individens medfödda talang. Till exempel använder sig de individer som kan böja vatten av ett Tai Chi liknande rörelsemönster. Människorna som kan manipulera eld använder sig av en sorts Kung Fu. Jordfolkets böjare stampar mycket, och Luftnomaderna har fått stort inflytande från ”Bäguà Zhäng” det vill säga sydkinesisk martial arts. De mest extremt talangfyllda individerna kan dessutom lära sig de mer avancerade manipulationerna som typ Bloodbending, Metalbending, Healing och Lightning. Att kunna slänga iväg blixtar (eld) eller att kunna tvinga människors blod att följa dina order (vatten) eller att kunna läka skador (vatten) är ju självklart det mest åtråvärda av alla kunskaper. Speciellt då hela världen varit i krig de senaste hundra åren.

Det finns bara en enda individ som kan böja alla fyra elementen och det är den så kallade Avatar. En Avatar lever sitt liv i huvudsak med målsättningen att lösa konflikter och vara till hjälp mellanfolk som är i konflikt. När han eller hon dör, slussas dennes själ in i en nyfödd bäbis från nästa rike i cykeln. Jord, vatten, luft och eld. Berättelsen om Aang, den lille 12 årige busungen som bor lyckligt lekandes bland luftens nomader med sin flygande bison, börjar då den gamle Avatar ligger på sin dödsbädd och härskaren över Eldsnationen inser att han kan få en Avatar att födas sinom eldsnationen om de bara kan hoppa över luftnomaderna. Eldshärskaren Sozin skapar en ondskefull plan som går ut på att slakta varendaste luftnomad i hela världen och på så sätt få all makt han någonsin kunnat drömma om. Det är så Luftnomaderna möter sin tragiska förintelse. Den ende luftnomaden som överlever är Aang som råkar vara ute och flyga med Appa då en våldsam arktisk storm anfaller dem. De två faller handlöst ner i sydpolens kyliga vatten och enbart tack vare att den gamle Avatar just då dör och Avatarsjälen slinker in i Aang, omges den medvetslöse grabben och hans bison av en ogenomtränglig bubbla. Långt ner under isflaken, ligger så de båda medvetslösa kamraterna i koma i etthundra år.

Genom avsnitten får vi följa Aang på hans upptäcktsresa runt om i världen, hur han successivt lär sig böja de olika elementen, hur han får vänner och löser konflikter och blir jagad. Ständigt jagad av seriens antagonister Eldsnationens prinsar och härskare.

Legend of Korra

Legend of Korra blev uppföljaren till den massiva mega-hit serien Avatar. Det blev femtiotvå avsnitt som kom ut mellan år 2012 och 2014 av samma team som skapade Avatar, dvs Michael DiMartino och Bryan Konietzko och den Sydkoreanska Studio Mir.

Det har gått 70 år sedan Aang och Appa lyckades befria sig från sin undervattensbubbla och komma ut på äventyr runt om i världen. Nu är det Korras tur att bli Avatar. Hon är en sjuttonårig tjej med massivt mycket skinn på näsan. Mäktig som få, har hon en tuff Martial Arts attityd till konfliktlösningar. Mycket har ändrats i världen de senaste 70 åren, inte minst uppbyggandet av Republic City, en smältdegel av världens fyra olika nationer. Hundratusentals innevånare samsas om utrymmet och det är inte alltid lätt, speciellt inte då de hunsas och terroriseras av gangsterorganisationer och andra ljusskygga individer. Då Korra helt naivt anländer till den stora moderna staden dras hon omedelbart in i konflikter. Hon blir rasande indignerad över att bevittna hur ynkligt fega uslingar, med begränsad bender talang, kräver beskyddarpengar från de miserabla butiksägarna. När Korra ser hur butiker och restauranger slås i spillror då offren inte kan betala, kan hon inte sitta stilla längre. Hon sopar golvet med kanaljerna, men då polisen anländer blir hon totalt överrumplad över att inse att det är hon som anklagas för terrorism.

Avatar

Det jag beundrar Legend of Korra mest av allt för är DiMartino & Konietzkos förmåga att skapa en så trovärdig och mångfacetterad tonårstjej. Hur de lyckas med att få henne att växa från en tjejsom bara ser våld som lösning till konflikter – till att bli en kvinna som förstår att våldet i sig inte löser någonting. Det här är en serie som skickligt hanterar ämnen som terrorism, korruption och social misär på ett intelligent sätt. Att grabbarna även lyckats förmedla Korras knoppande romans med den manlige protagonisten på ett trovärdigt sätt, är helt enkelt värt en applåd.

Legend of Korra är en klar favorit, där jag måste erkänna att Korra är en av mina fem främsta kvinnliga protagonister! Jag tror inte det är nödvändigt att se Avatar – The last Airbender först om man inte vill. Legend of Korra står bra på egna fötter – jag förstår bara inte hur någon skulle vilja sumpa en så massivt euforiskt fenomenal upplevelse som att få se dessa båda två serierna.

Jag ger både Avatar – The last Airbender samt The Legend of Korra fem stjärnor av fem möjliga.De är båda två ett ”måste se” enligt mitt omdöme, även om de inte är anime enligt den s.k. traditionella grundmallen.