Filmrecension: Barely Lethal (2015)

Barely Lethal

Att vara nästan dödlig är ingen lek. Åtminstone inte för en tonåring som inte vill vara agent, utan bara gå i en vanlig skola. Spel och Film ger dig recensionen av Barely Lethal.

För 16-åriga Megan Walsh (Hailee Stanfield) har livet aldrig varit någonting annat än en kamp. Till en början en kamp för att inte behöva vara känslokall och tränas till en mördare. Senare, för att överleva som agent. Men hon vill inte allt det där, hon vill ha ett vanligt liv och därför fejkar hon sin död. Varpå ett vanligt liv börjar, med allt vad det innebär. Och har man, som Megan, inte växt upp i den vanliga världen måste man lära sig allt från början. Att passa in blir allt annat än lätt, allt hon kan är att vara agent – vilket hon trots allt var rätt bra på.

I rollen som hårdingen som tränar agenterna ser vi Samuel L. Jackson. Som alltid är en bra skådespelare, och det blir lite förvånande varför han är med i den här filmen, som är allt annat än vad vi brukar se honom i. Dessutom dyker Jessica Alba upp som Victoria Knox, en annan agent som gått och blivit elak. Både Jackson och Alba bidrar till att lyfta Barely Lethal, men det är trots allt Hailee Stanfield som har huvudrollen och hennes prestation går både upp och ner.

Men, det här är ingen film för den som vill ha djuplodande analyser av livet. Istället är det en actionkomedi, utan särskilt mycket humor, som gör sitt bästa för att roa – och i sällskap med familjen en sömnig eftermiddag fungerar den. Men Megans kamp för att passa in på skolan, den lite töntiga parodiska agentorganisationen och framför allt avsaknaden av humor – trots att det ska vara en actionkomedi – gör att filmen inte når högre än en tvåa. Jag kan dock tänka mig att den yngre generationen (de som går i högstadiet / gymnasiet) ger den något högre betyg.

Köp Barely Lethal på CDON: DVD / Blu-ray

Barely Lethal

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste inläggen en gång per vecka:

Genom att prenumerera på e-postlistan godkänner du att Spel och Film sparar din e-postadress, med syftet att skicka nyheter och sammandrag av bloggen. Du kan när som helst avsluta prenumerationen och via vår sida för Data Privacy begära att dina personuppgifter tas bort.

Din e-postadress är säker hos oss, vi använder den för utskick en gång i veckan och för att ge dig tips om exempelvis tävlingar. Just nu har vi 242 prenumeranter.