Filmrecension: Edge of Winter (2016)

5.0/10

5.0/10

6.5/10

• Vinterlandskapen

• Linjärt
  • Inget nytt

När en pappa får tillfälligt ta hand om sina söner blir det allt annat än en normal vistelse. Edge of Winter tar oss till inte bara kanten på vintern, utan rakt in i ett iskallt vinterlandskap där allt kan hända.

Elliot Baker (Joel Kinnaman) är arbetslös, bitter och fylld av uppdämd ilska. Kanske över att han inte har så bra kontakt med sina söner Bradley (Tom Holland) och Caleb (Percy Hynes White). Han får dock en chans att bättra på relationerna med dem när hans före detta fru lämnar dem hos honom. Nu är Elliot inte någon helyllepappa direkt, men han gör vad han kan och tar med dem ut för att skjuta. Något Caleb, som är yngst, förstås tycker är extra kul medan Bradley är mer reserverad. Särskilt när Elliot börjar dra i sig ett par öl.

Dessutom är det vinter. Kallt som tusan och halt. Vilket leder till en smärre olycka och de tre måste ta sig vidare till fots. De hittar en stuga och snart bär det bara utför. Mer än så ska jag inte berätta, mer än att den här filmen har två stora behållningar. Det ena är vinterlandskapen och känslan av tomhet i den svinkalla vintern. Det andra är pojkarnas skådespelande, när de ypperligt lyckas förmedla sin rädsla över att deras pappa inte verkar helt kapabel att skydda dem.

Edge of Winter

Och Joel Kinnaman gör i mina ögon för en gångs skull en roll som han faktiskt passar i. Han har aldrig i mina ögon lyckats förmedla någon större trovärdighet i de roller han försöker spela någonting annat än en nedgången gangster. Här fyller han en roll där han ska vara tystlåten, butter och en förlorare ut i fingerspetsarna.

Däremot går Edge of Winter rätt länge på tomgång, och det här är ingen lång film. Det hade kunnat bli mycket bättre om regissören Rob Connolly hade petat in lite mer djup i Elliot, lite mer bakgrund och några fler överraskningar. Det är en linjär story, det är inte mycket nytt och det är svårt att fastna för Elliot. Han är allt annat än sympatisk, mest sorglig och snart blir man bara irriterad.

Fast samtidigt är det en rätt okej slötittarfilm. Det finns sämre och det finns bättre. Dessutom krattar Tom Holland sin egen manege vad det gäller hans framtid, kanske inte minst i Spindelmannen-kostymen.