Filmrecension: Ghostbusters (2016)

7.0/10

• Skådisarna
  • Humorn

• Storyn
  • Inget nytt

Ghostbusters är tillbaka och det handlar om spökjakt både högt och lågt. Vi har recenserat och kan genast berätta att det finns en hel del som sagts om den här filmen som inte stämmer.

Varför Ghostbusters i 2016 års version har fått utstå så mycket spott och spe har jag svårt att förstå. Visserligen tillhör originalet från 1984 en av mina favoritfilmer, men det betyder inte att den gamla berättelsen kan, och kanske bör, förnyas. Den här gången i form av fyra tjejer, som leds av Erin Gilbert (Kristen Wiig). Filmen börjar med att hon oroas starkt över att den bok om övernaturliga väsen som hon har skrivit tillsammans med Abby Bergman (Melissa McCarthy) har tryckts upp i nya exemplar, något som kan hota hennes ställning på universitet där hon arbetar. Ingen vettig vetenskapsman eller kvinna tror väl på spöken…

Kristen Wiig

Erin och Abby får snart sällskap av några som tror på behovet av att kunna fånga spöken. Dr. Jillian Holtzmann (Kate McKinnon) ser till att hålla koll på tekniken, medan spärrvakten Patty (Leslie Jones) är den som vet hur New Yorks undre värld ser ut. För att inte tala om Chris Hemsworth i rollen som sekreteraren Kevin Beckman, som på ett väldigt komiskt sätt axlar en roll som oftast har gått till kvinnor. Det är förstås extra kul att skådisarna från 1984 års version dyker upp i små cameos. Bill Murray, Sigourney Weaver, Dan Aykroyd och Annie Potts har alla roller. Men allt strålkastarljus på tjejerna och Kristen Wiig gör ett riktigt bra jobb.

Skådespelarna bär tillsammans upp Ghostbusters, och det finns en hel del humor på plussidan. Storyn är kanske inte den starkaste men den fungerar och miljöerna – New York, New York – är fantastiska. Precis som specialeffekterna. Dessvärre dras betyget ner av att det är en reboot på en succéfilm och det blir egentligen inte så mycket nytt. Mer av samma, bara nya personer och en ljummen story ger ett okej betyg, men inte mer. Jag hade velat se lite mer bakgrund, lite mer smygande och bättre förklaringar till spökena. En något mörkare Ghostbusters hade inte skadat och inte alltför mycket fokus på humorn. Som paradoxalt blir det som får hela filmen att lyfta, inte minst tack vare Hemsworths odödligt korkade kommentarer.

Dessutom är det trots allt en familjefilm som fungerar i alla lägen.

Köp Ghostbusters på CDON:

Fakta