Filmrecension: The Little Death (2014)

En komedi om sex, kan det vara någonting? Spel och Film tar reda på vad som är roligt med The Little Death.

Paul (Josh Lawson) och Maeve (Bojana Novakovic) är som vilket par som helst, åtminstone utanför sängkammaren. I sängen vill de utforska och utveckla sitt samliv, något de har gemensamt med filmens övriga medelklasspar. För ovanlighetens skull har Lawson både skrivit och regisserat filmen han själv har huvudrollen i, vilket i sig kan uppfattas lite misstänkt. Men å andra sidan har han full koll på filmen och det märks. Det är en rätt kul film, kanske mest för att den vågar prata om det mesta, även om det är lite väl magstarkt ibland.

thelittledeath

Fast just Maeves prat om att vilja bli våldtagen – i dessa tider – tar udden av hela filmen och när samma överfallstema går som en röd tråd genom hela filmen fastnar skrattet i halsen även i de partier som faktiskt är roliga. Det blir också lite för många trådar att hålla ordning på när Lawson väljer att byta perspektiv. Det blir lite lättare när paret Dan (Damon Herriman) och Evie (Kate Mulvany) ägnar sig åt rollspel, men vi är snart tillbaka i överfallsfantasierna och det blir mer plumpt än kul.

Filmen räddas dock av en mycket bra filmteknik och schyssta miljöer, samt att karaktärerna trots allt är välspelade – och det är en annorlunda film helt klart. The Little Death är provokativ så det räcker och hade kanske fungerat bättre med lite färre par att följa. Men å andra sidan, sex säljer som alltid, och det finns säkert många som kan tycka att humorn övervinner det bisarra.