Filmrecension: Mission Impossible II (2000)

Vi ger oss åter av in i Ethan Hunts värld och ger dig recensionen av den andra delen i Mission: Impossible-serien.

När ett väldigt farligt virus – Chimera – hamnar i händerna på den avhoppade IMF-agenten Sean Ambrose (Dougray Scott) blir det Ethan Hunt (Tom Cruise) som får i uppdrag att hitta såväl som förstöra viruset. Viruset, som skapats av Biocyte, hotar mer eller mindre hela mänsklighetens existens. Höga insatser, som vanligt, och uppdraget visar sig vara omöjligt att genomföra. Som tur är får Ethan Hunt hjälp av Nyah Nordoff-Hall (Thandie Newton) som turligt nog är Sean Ambrose före detta flickvän.

Mission Impossible II är i vanlig ordning fylld av actionscener, men tyvärr staplas de på varandra. Tillsammans med en ganska rörig handling och många tvära kast mellan scenerna blir det inte alls så bra som i Mission Impossible I. Det finns också gott om logiska luckor som skapar brist på trovärdighet. Utan att avslöja handlingen så kan jag inte riktigt köpa några av Ethan Hunts val, hur kär han än må vara, eller vad det nu än är som gör att han prioriterar Nyah framför hela världen. Visst är det rätt intressanta val han tvingas göra, och antagligen skulle de allra flesta av oss göra på exakt samma sätt om den vi älskar är i farozonen – men han gör det utan eftertanke, utan att tveka, eller ens falla in i sin roll som agent.

Extra plus i kanten får dock Mission Impossible II tack vare Ving Rhames, i rollen som Luther Stickell. Han är för övrigt den ende karaktär som dyker upp i alla fem filmerna, förutom Ethan Hunt då förstås. Han är alltid lika stenhård, cool och lyckas hålla sin karaktär rätt vattentät. Kanske för att den ändå är rätt lätt att spela. Hård, brutal och en äkta sanningssägare är det lätt att vara.

Det blir dock inte mer än ett medelbetyg för del två i serien. Lite mer ordning bland scenerna, en starkare plott (virus är en rejäl fara för mänskligheten, men här finns ju trots allt ett botemedel och det blir aldrig riktigt spännande), och lite mer logik i karaktärerna, så hade det kunnat bli en fyra.

Köp Mission Impossible-boxen på CDON:

mi-box.bluray

Här är fler Filmspanare som gett sig på serien: