Filmrecension: Mission Impossible IV – Ghost Protocol (2011)

IMF – Impossible Missions Force – stängs ner efter att ha blivit stämplad som terrorister. Vi ger oss åter av ut i en värld av omöjliga uppdrag.

Ethan Hunt (Tom Cruise) möter kärnfysiken Hendricks (Michael Nyqvist) och vi får en känsla av att jänkarna gillar det här med svenskar som skurkar (ett tema som återkommer i del 5). Nyqvist är rätt medioker i Ghost Protocol, men han lyckas åtminstone spela tillräckligt galen. När Kreml skakas av explosioner i början av filmen förstår vi att skurken inte drar sig för någonting. Inte ens för att starta ett tredje världskrig – med Darwin som förebild.

Med hjälp av Brandt (Jeremy Renner), teknikern Benji (Simon Pegg) och nykomlingen Jane (Paula Patton) slår sig Ethan Hunt igenom högar av motståndare, klättrar utanför Burj Khalifa i en scen som faktiskt slår skyskrapescenen i Mission Impossible III, och utför det ena omöjliga uppdraget efter det i andra. Ethan är på jakt efter de kärnvapenkoder som Hendricks har lyckats komma över, och hela tiden hålls spänningen uppe.

Ghost Protocol
En minst sagt svindlande scen.

Dynamiken i det nya teamet är mycket bättre än i de tidigare filmerna – och det kan vi tacka Simon Pegg för. Han fyller sin plats perfekt, med sitt lite töntiga och nervösa sätt, samtidigt som han har en bitter humor med sig i nästan varenda kommentar. Pegg får Ghost Protocol att lyfta till en hel femma, för tillsammans med Cruise och de andra skådespelar de sig in i en fantastisk trovärdighet. Trots att tekniken gränsar till vad som är möjligt är filmens berättelse inte alls omöjlig. Och det är det som gör den så bra!

Köp Mission Impossible-boxen på CDON:

mi-box.bluray

Här är fler Filmspanare som gett sig på serien: