Filmrecension: När lammen tystnar (1991)

1991 sattes en ny standard vad det gällde filmer om seriemördare och hela genren förändrades. När lammen tystnar var, och är, makalöst bra. Och det är ingen tvekan om att det beror på Jodie Foster och Anthony Hopkins. Vi ger dig en recension av kriminalfilmernas heliga graal.

Att vara FBI-agent är inte det lättaste, och att som kvinna kämpa mot den patriarkala hierarkin inom FBI är ännu svårare. Men Clarice Starling (Jodie Foster) ger sig inte, och hon lyckas bättre än de flesta. Men att ge sig på fallet med den kanske mest ökände seriemördaren någonsin – Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) är kanske mer än vad hon hade väntat sig.

När den här filmen dök upp på biograferna 1991 var det inte många som kände till Thomas Harris och hans tidigare roman – Röd Drake – men han blev snart en ikon vad det gäller filmer om seriemördare. När lammen tystnar handlar egentligen om två seriemördare. Buffalo Bill, som jagas av FBI, och Hannibal – The Cannibal – Lecter som sitter i fängelse. Han har dock med sina stora kunskaper om sina likar en ovärderlig insikt i vad FBI behöver veta för att sätta dit skurkarna.

Clarice Starlings kamp för att dels fånga Buffalo Bill och dessutom se till att Hannibal Lecter hålls utanför hennes psyke är banbrytande. Få filmer lyckades innan När lammen tystnar förmedla den psykologiska kamp som pågår både hos den som jagar seriemördarna och hos seriemördarna själva. Men här är det grymt bra förmedlat och det finns inte mycket att klaga på. Möjligtvis att filmen är lite för kort, boken är längre och det finns lite mer som borde ha fått utrymme i filmen. Likväl är det här en episk seriemördarfilm som håller mer än väl idag.

Köp TV-serien Hannibal som handlar om Hannibal Lecter, på CDON:

hannibal