Filmrecension: Remember the Titans (2000)

Återvänd till en amerikansk sportklassiker med branschens bästa filmstjärnor och en påminnelse om varför sport kan ge oss den där ultimata feelgood-känslan.
Det är lite av en initiationsrit för de stora skådespelarna att göra en stor sportfilm lite då och då. Brad Pitt besökte baseboll-världen i nyligen släppta Moneyball och Tom Cruise gjorde ett
Oscar-vinnande framträdande som sportagent i Jerry Maguire. Denzel Washinton är inte heller främmande för storfilmer med ett par fantastiska roller i filmer som sträcker sig från allt från American Gangster, Flight till The Pelican Brief. Men det är antagligen inom sportgenren som han har gjort sina mest älskvärda roller.
remember the titans 2
Efter en hyllad insats i Spike Lees smutsiga He Got Game så gick Washington mot en mer publikfriande roll i 2000-klassikern Remember the Titans. Jag kommer ihåg när jag såg
filmen när den släpptes och imponerades av dess utmärkta humor, starka story och djuprotade amerikanska moral om hur de som befinner sig i underläge ibland kan se sin tur vända.
Och med tanke på hur trailern r Denzel Washingtons The Magnificent Seven redan har fungerat som aptitretare inför dess release senare i höst så tänkte jag att jag skulle ta en tillbakatitt på hur Remember the Titans har åldrats. Filmen utspelare sig runt amerikansk fotboll, och även om jag inte direkt är ett fan av amerikansk fotboll så försöker jag alltid hålla ett öga på vem som spelar och hur det går i ligan. Ibland bettar jag till och med på Betway som har alla stora sportevenemang och det hjälper en faktiskt att förstå lite av det som händer i filmen.
Men trots de upptåg som sker i Washingtons lag så är det trots allt en feelgood-film om hur ett lag med en uppsjö av olika karaktärer som ingen tror på mot alla odds lyckas övervinna sina olikheter och vinna allt. Även om den rör vid några tidsenliga teman om ras och diskriminering så handlar Remember the Titans framgångar framförallt om dess universella dragningskraft, och det faktum att den är baserad på en sann historia gör det hela gripande trots dess ibland sockersöta behandling av ganska tunga ämnen.
Med ett utmärkt soundtrack som innehåller sådana som Marvin Gaye och Creedence Clearwater Revival och ett par fantastiska biroller av framtida stjärnor som Hayden Panettiere, Ryan Gosling och Kate Bosworth är det en påminnelse om varför amerikansk fotboll fortfarande har ett starkt grepp om inte bara sportbettingvärlden och filmbranschen men också vidare i allt som har med nöje och kultur att göra.
Det här är ett gästinlägg av Pontus Lindgren.

1. Trailer: Blade Runner 2049 (2017) - Spel och Film
  2. Trailer: Blade Runner 2049 (2017) – Carling Creations