Filmrecension: Star Trek Beyond (2016)

6.0/10

• Effekterna
  • Det är ändå Star Trek

• Oengagerande
  • För lite utforskning, för mycket effekter

Den senaste Star Trek-filmen heter Star Trek Beyond – och bortom är verkligen temat.

Det är klart att man kan tröttna på allt. Att få vara ute i rymden på ett av flottans häftigaste rymdskepp, omgiven av banbrytande teknik och med möjligheter att förändra universum blir väl trist om det är det enda man gör. Kanske är det därför som Kapten Kirk (Chris Pine) börjar sucka och får medhåll av sin besättning. Spock (Zachary Quinto) är väl inte den som tröttnar på någonting, det vore inte logiskt, men han kan förstås ändå tycka att det är dags att göra något annat.

Som tur är dyker den minst sagt onda Krall (Idris Elba) upp för att liva upp stämningen. Han har tillräckligt mycket vapen för att utan större ansträngning bryta igenom tristessen ombord på Enterprise. Besättningen ombord får kämpa och det är tur att Kirk har sina trogna medarbetare. Doktor McCoy (Karl Urban) är lika bitter som alltid och Karl Urban lyckas till större delen axla arvet efter DeForest Kelley. Även unge Anton Yelchin, som tragiskt nog nyligen gick bort, är perfekt som en ung Chekov. Jag är inte lika övertygad om Simon Pegg som Scotty, även om jag tycker Simon Pegg alltid spelar väldigt bra. Samma sak med Sulu, där John Cho har en enorm utmaning att nå George Takeis nivå.

Star Trek Beyond

Star Trek Beyond är visserligen en enormt snygg film, med några av de bästa specialeffekter i rymden jag sett, men den lider av brist på själ och intresse. Tristessen som besättningen uppvisar i början smittar av sig och jag har svårt att bli engagerad. Star Trek handlade från början väldigt mycket mer om utopin och framför allt om utforskning. Utforskningen finns med i Star Trek Beyond, men den har inte alls lika stort fokus. Istället gäller det att få mest pang för pengen. Värre, större, mer explosioner och mer av allt. Kanske beror skillnaden på att det inte längre är JJ Abrams som regisserar, utan Justin Lin, som har sin hemvist i Fast & Furious.

Samtidigt är det trots allt ändå Star Trek. Är man som undertecknad svältfödd både på sci-fi och Star Trek måste den här givetvis ses.