Filmrecension: Zootropolis (2016)

Visst kan alla bli vad de vill, bara man kämpar tillräckligt hårt så går det. Precis det är vad Zootropolis handlar om. Spel och Film recenserar filmen som ger hopp till alla kaniner som vill bli poliser.

Disneys klassiker nummer 54 heter Zootropolis. I den smått fantastiska, och extremt välanimerade, staden Zootropolis samsas både rovdjur och bytesdjur. Det var länge sedan någon åt någon annan, och djuren i Zootropolis kan samsas oavsett om de är lejon, rävar, kaniner, elefanter eller flodhästar. Men det betyder inte att alla respekterar alla, här finns både hierarkier och fördomar.

För Judy Hopps (engelsk röst: Ginnifer Goodwin, svensk röst: Hilda Henze) är fördomarna hennes hinder såväl som starka drivkraft. Ingen tror att en kanin kan bli polis, allra minst Judys föräldrar. Men de har å andra sidan ett par hundra syskon till Judy att ta hand om, så det kanske inte är så förvånande att de inte hinner lägga så mycket tid på att engagera sig i allas drömmar. Och i Kaninhåla där de bor ökar invånarantalet konstant…

Men Judy ger inte upp. Hon kämpar hårt och blir till slut polis i Zootropolis, där polischef Bogo (engelsk röst: Idris Elba, svensk röst: Felix Engström) är en riktig buffel. Bokstavligt talat. Han tror inte på Judy, men hon överträffar alla och får snart ett riktigt fall. Konspirationen hon ska lösa är dock allt annat än en lätt nöt att knäcka och hon får motvilligt samarbeta med räven Nicholas P. Wilde (engelsk röst: Jason Bateman, svensk röst: Jakob Stadell).

Humorn finns hela tiden närvarande och Zootropolis är en fantastiskt rolig film, från början till slut. Men som alltid med Disney finns här ett djupare budskap och det är som oftast ett budskap som värmer. Det går att bli vad man vill, trots vad alla andrar tror och tänker. Man ska inte ge upp, helt enkelt. Tillsammans med humorn, fantastiska animeringar och en fart som – undantaget sengångarna – håller alla i familjen vakna hela vägen är det här den klart bästa animerade filmen 2016. Än så länge i alla fall.

Zootropolis

Missa inte heller vår tävling – till helgen kan du vinna ett exemplar av Zootropolis på Blu-ray…

Och glöm inte, du kan alltid beställa Zootropolis på Blu-ray hos CDON: