Kortrecension av ARK inför Aberration

Ark: Aberration

Den kommande expansionen till överlevnadsspelet Ark har nu, efter ett par förseningar, fått ett officiellt lanseringsdatum. Om mindre än tre veckor, den 12 december, får vi möjligheten att besöka en ny ark. I väntan på att få recensera det nya tillägget har vi i förväg tagit en ny titt på Ark: Survival Evolved.

Spel och Film recenserade Ark för ett år sedan, då spelet fortfarande var i betastadiet. Sedan dess har mycket nytt lagts till och spelet har blivit mer polerat. Det släpptes i slutet av augusti och har, bortsett från betan, varit ute i mindre än tre månader. Då vi kommer recensera spelets andra expansion så har jag haft chansen att ta min första titt i spelet.

Som nybörjare finns det mycket att lära sig, och man får inte mycket hjälp i spelet. Men när jag hade skaffat mig en yxa och byggt mig en liten hydda så hade jag åtminstone kommit igång. Då var det dags att försöka tämja någon av spelets många olika dinosaurier.

Spelet är grymt och oförlåtande. Du är aldrig helt säker. Du kan vara ute en sväng med din flygande dino och helt plötsligt kastar sig en kamikaze-björn över dig och strimlar upp dig i småbitar. Därefter äter han upp din kära flygare till efterrätt. Att dö är något man får räkna med. Det man får hoppas på är att man lyckas ta sig tillbaka till sitt lik innan värdesakerna man kanske hade med sig försvinner.

Jag började lite försiktigt i single player för att bekanta mig med spelet. Därefter valde jag att skapa en karaktär på en av de officiella servrarna. Där har jag sedan dess byggt mig ett litet hem och tämjt ett antal dinosaurier. Men tyvärr får de officiella servrarna rejält underkänt med alla de problem de har.

Laggandet där är ibland outhärdligt, vilket är det första allvarliga problemet. Det andra problemet, som åtminstone alla officiella PvE-servrar i Europa dras med, är att den övre gränsen för antal tämjda dinosaurier är nådd. Detta betyder att spelare bara kan tämja allt eftersom andra tämjda dinosaurier dör. Därför försvåras då den viktigaste delen i spelet.

Spelet har som nämnt single player. Där slipper du lagg och andra spelare. Det finns också många officiella PvP-servrar. Som vanligt får du där räkna med att träffa på välutrustade spelare som bara är ute efter att ha ihjäl nybörjare. Risken är också större att du blir av med byggnader och dinosaurier. Spelet har också många ej officiella och privata servrar. Du kan lätt starta en egen där du och dina vänner kan spela tillsammans enligt era egna regler.

Som spel är Ark bra. Det är snyggt och spännande med alla dinosaurier. Att bygga, tämja och överleva är roligt. Vill du spela på de officiella servrarna får du dock vara beredd på att ha överseende med de problem som finns där. Förhoppningsvis kommer utvecklaren Studio Wildcard göra sitt bästa med att lösa dessa. Men som det är just nu så är stor del av spelarbasen upprörd. Jag håller i slutändan med om det tidigare satta betyget 4/5 för själva spelet, men de officiella servrarna får en etta. Som tur är finns det många alternativ.