Kris och katastrof – Står vi inför nästa ”tv-spels”krasch?

Oj vilka veckor det har varit!

Vi som har ett intresse för spelnyheter hann knappt hämta andan efter Blizzcon förrän det är dags igen. Den här gången var det Bethesda som lyckas med konststycket att släppa Fallout 76 i närmast ospelbart skick. Bethesdas fans är vid det här laget vana vid buggar av alla slag. Men när första dagens patch släpptes var den 16 gb STÖRRE än grundspelet. Buggarna var dessutom inte särskilt underhållande till skillnad från i tidigare spel. (Vem kan glömma baseboll-slagträet som kunde slå fiender nästan tvärs över kartan i Fallout 4..?)

Senast i raden av stora lanseringar var EA med sitt Battlefield V. När spelet presenterades vid E3 orsakade dåvarande chefen för EA, Patrik Söderlund, med konststycket att reta upp större delen av spelarbasen med orden ”If you don’t like it, don’t buy it” (”Om du inte gillar det, köp det inte”). Söderlund anses dessutom vara medansvarig för katastrofen med så kallade lootboxes vilket fått många spelare att helt enkelt vägra spela någonting från EA. Spelarna tog Söderlund på orden och avbeställde i många fall sina förköp av spelet. När röken lagt sig visade det sig att antalet intresserade var 63 % lägre än för Battlefield I. En ren katastrof med andra ord.

Väntar nästa tv-spelskrasch?

De problem som många av de stora spelbolagen tycks stå inför med missnöjda fans, allmänt korkade uttalanden och mikrotransaktioner som i allt för många fall leder till en play-to-win situation väcker nu frågan: Står vi inför nästa stora tv-spelskrasch? För den som inte minns tv-spelskraschen (jag törs gissa att många inte ens var födda då) så kan jag berätta att den inträffade 1983. Det var egentligen den dåvarande jätten Atari som under lång tid försökte prångla ut undermåliga produkter. Detta ledde till att marknaden övermättades och kunderna helt enkelt tröttnade på dåliga spel. Vi ser ett liknande scenario nu med spelare som tröttnat på oinspirerade spel (ett exempel är Destiny 2, som dock räddades från total katastrof av senaste expansionen; Forsaken) med mängder av mikrotransaktioner som enbart tycks finnas där för att lura av spelarna pengar.

Kan det helt enkelt vara så att de stora spelstudiornas tid är över? Eller är det kanske investerarnas intresse för vinster snarare än kvalitet som ligger bakom problemen som man tycks stå inför? Oavsett vad det är verkar framtiden just nu ganska skakig när det gäller de stora speljättarna med flera stämningar i domstol (Bethesda) och en vikande spelarbas.

Men innan vi blir riktigt så dramatiska kan vi ändå konstatera att hösten ändå haft några ljuspunkter. En sådan är förstås nyligen släppta Red Dead Redemption 2 samt Remastervarianterna av Spyro och Dark souls. I övrigt får vi nog sätta hoppet till nästa år istället.

Om Diana Mossbring 16 artiklar
Till vardags frilansande copywriter och översättare. På fritiden spelfantast med förtjusning för både fysiska och digitala spel. Har genom åren samlat på mig en ganska imponerande samling och spelar gärna både AAA-titlar och indiespel från gamla, nya och okända spelutvecklare.

1 trackback/pingback

  1. Framtiden för VR - Spel och Film

Kommentarer är stängda.