Mikrotransaktioner i spel

Mikrotransaktioner

Allt fler spel erbjuder nu någon form av mikrotransaktioner. Det kan vara allt från namnbyten till nya kraftfulla vapen. Många gratisspel erbjuder detta som ett sätt för spelaren att bidra till ett spel de tycker om eller för utvecklarna att kunna underhålla spelen. Men det finns redan flera fullprisspel som direkt vid lanseringen erbjöd mikrotransaktioner.

Mikrotransaktioner har funnits i många år nu i olika former. Oftast erbjuds innehåll som inte direkt påverkar spelarens förmåga, och detta brukar inte mötas med någon större kritik. Det kan vara små husdjur som följer spelaren, nya utseenden till den befintliga utrustningen, eller färgglada effekter kring spelarens karaktär. Värre är det med spel som är så kallade ”pay to win” där den som spenderar mest har ett märkbart övertag över andra. Dessa spel kan jaga bort användare som inte är beredda att öppna plånboken.

Nyligen är det ett par spel som har skapat upprörda känslor bland spelarna. I NBA 2K18 använder du virtuell valuta för att skräddarsy och uppgradera dina spelare. Du tjänar denna valuta genom att spela matcher, men det kräver att du spelar väldigt många. Alternativt kan du köpa valutan för riktiga pengar. Att spendera många timmar på ett spel är i sig inget konstigt. Men när ett spel blir onödigt tidskrävande och sedan erbjuder genvägar för riktiga pengar så börjar det bli fel. På sidan Metacritic har spelet just nu 81/100 i betyg från spelrecensenter, så det bör ses som ett bra spel. Däremot har det bara 1.8/10 från användarna och detta just tack vare mikrotransaktionerna.

Idag släpptes Middle-earth: Shadow of War och igår nämnde vi att spelet erbjuder mikrotransaktioner med bland annat loot-boxar och XP-boostar. Även detta spel ser nu redan samma trend av proteströster från användarna. Men det är inte bara dessa två spel som har kontroversiella mikrotransaktioner. Det är för många för att nämna alla och det har funnits i många år. Men då och då når utvecklarna nya höjder av ”innovation” och då blir det mer diskussioner kring ämnet.

Personligen tycker jag att ett fullprisspel aldrig borde ha mikrotransaktioner. Speciellt inte ett single player-spel. Att sälja XP-boostar i ett sådant spel är fullkomligt löjligt. Håll extra innehåll till DLC (nedladdningsbart innehåll) istället. Jag kan ändå acceptera att det erbjuds mikrotransaktioner till gratisspel, det är idag så vanligt förekommande, så länge det inte försämrar min spelupplevelse om jag väljer att inte spendera mer pengar.

Då jag inte tror att mikrotransaktioner kommer försvinna någon gång snart så har jag en tokbra idé att dela med mig av: Mikrotransaktioner till hyrfilmer på nätet. Du hyr en film och börjar titta på den. Direkt kommer det upp en förfrågan om du vill se ”extended director’s cut special edition” för en extra slant som dras rakt från ditt konto. Sedan får du titt som tätt en förfrågan om du vill köpa den borttagna scenen som strax skulle komma upp. Då har du att välja mellan en 1,5 timme lång film eller en på 2,5 timmar. När detta sedan har spridit sig och blivit populärt så kan de till exempel erbjuda slutscenerna som DLC.

I slutändan är det är det ändå upp till användarna. Så länge det är lönsamt för utvecklare och utgivare så kommer allt fler erbjuda mikrotransaktioner. I värsta fall kommer det fler sätt att begränsa de spelare som inte betalar extra.

3 trackbacks/pingbacks

  1. Activision har fått patent till system för mikrotransaktioner - Spel och Film
  2. Mikrotransaktioner borta från Battlefront 2, tillfälligt - Spel och Film
  3. Mikrotransaktioner borta från Battlefront 2, tillfälligt – Carling Creations

Kommentarer är stängda.