Mutant Year Zero

mutant year zero

Mutant Year Zero – Road to Eden släpps till Playstation 4, Xbox One och PC den 4 december i år. Alltså en tidig julklapp för oss spelintresserade.

Spelet är inspirerat av det gamla hederliga rollspelet Mutant som var populärt under 80- och tidigt 90-tal. Att ett svenskt spel av detta slag skulle ligga till grund för ett framtida dataspel var det nog få som trodde. Men här är vi nu och om sanningen ska fram så ser det riktigt lovande ut. Bakom spelet finns spelutvecklarna The Bearded Ladies med norska Funcom som producenter.

Spelet är med andra ord ett indiespel. Men med tanke på de förhandsglimtar som visats både i trailer och bland de spelare som hade turen att få prova på spelet så tycks det hålla kvalitet väl värt en AAA-titel.

Mutant Year Zero – Road to Eden är ett strategispel som lånar en hel del element från gamla XCom. Ett spel som många av oss äldre spelare minns med både förtjusning och visst mått av obehag. UFO och XCom-spelen var notoriskt svåra med en inlärningskurva som saknade motstycke. Många spelare har förmodligen slitit sitt hår i sina försök att besegra de lömska rymdvarelserna. Trots spelets svårighetsgrad var det dock närmast beroendeframkallande. Och det finns förmodligen flera spelare som än idag har en kopia av det ikoniska ursprungsspelet någonstans på sin hårddisk.

Spelupplevelsen

Vad gäller Mutant Year Zero så tyder alla tecken på att spelet kommer vara mer förlåtande än sina föregångare och därmed också betydligt mer nybörjarvänligt. Spelet växlar även mellan strategi, utforskning och strid. Spelaren kan välja mellan att anfalla fiender eller att istället smyga sig förbi, allt beroende på situation och vilka fienderna är. Den enda nackdelen, om det ens är att betrakta som en nackdel, är att spelaren inte själv kommer kunna välja karaktärer. Istället är spelaren hänvisad till att spela ett team bestående av en anka, ett vildsvin och en människa.

Bakgrundshistoria och uppdrag är än så länge hemliga, vilket bidrar till spänningen kring spelet. Vi kommer inte veta vad som väntar förrän vid lanseringen den 4:e december i år.

 

Om Diana Mossbring 16 artiklar
Till vardags frilansande copywriter och översättare. På fritiden spelfantast med förtjusning för både fysiska och digitala spel. Har genom åren samlat på mig en ganska imponerande samling och spelar gärna både AAA-titlar och indiespel från gamla, nya och okända spelutvecklare.