Recension: 3 days to kill (2014)

Bild

5.0/10

5.0/10

• Kevin Costner

• Klyschigt
  • Inte särskilt originell

Tänk dig att du fick reda på att du bara har några månader kvar att leva. Vad hade du gjort? Den stentuffe CIA-agenten Ethan Renner (Kevin Costner) får just detta besked. Han bestämmer sig för att sluta arbeta och ägna sin tid åt familjen. Men om han utför ett sista uppdrag kan han få tag i ett botemedel mot sin sjukdom… Vi recenserar 3 Days to kill.

Kevin Costner är en skådespelare som fått utstå en hel del negativ kritik under åren. Jag tillhör dock dem som gillar honom. Inte minst i filmer som Bodyguard, Waterworld, De omutbara och Dansar med vargar. Han har en särskild stil och hans starka känsla för vad som är rätt blandas med hans drivkraft att nå sina mål oavsett vad som händer.

När han nu får spela den dödsdömde Ethan har han ett rätt mediokert manus emot sig. Ändå lyckas han höja den här filmen ett par snäpp, inte minst i dialogerna med hans dotter Zooey Renner (Hailee Steinfeld) och hans fru Christine (Connie Nielsen). Men manuset är fyllt av klichéer och förutsägbara scener. Tack vare skådespelarnas insats blir det ändå en film värd att se, även om man inte behöver motionera hjärncellerna särskilt mycket. Det är en film du lutar dig tillbaka till, äter popcorn och åker med i en upplevelse som påminner om vilken berg-och-dalbana som helst. Det finns några branta backar där det blir riktigt spännande, men ibland känns det som om backarna har tagit slut.

Skurkarna, Albinon (Tómas Lemarquis) och Vargen (Richard Sammel), är lika klyschiga som resten av filmen, men det är ändå rätt underhållande att se filmskurkar som påminner om hur det var i de första James Bond-filmerna. Det är Vargen som Ethan ska ta död på och han har bara tre dagar på sig. Det blir dock aldrig särskilt spännande, även om det är en film man kan se för att fördriva tiden eller för att man gillar Kevin Costner. När eftertexterna dyker upp efter knappt två timmar känner jag att jag har sett ännu en rätt medioker film och enda behållningen är att Costner kan fortfarande spela bra.

[imdb id=”tt2172934″]

Köp filmen på CDON: DVD / Blu-ray