Recension: A Good Man (2014)

• Mr Chen (Tzi Ma)
  • Rumänien

• Steven Seagal
  • Handlingen
  • Karaktärerna
  • Ingen utveckling

Militära specialstyrkor, killar hårda som stål och en berättelse som innehåller mer svordomar än spänning. Vi har sett A Good Man och försöker förstå om det är en parodi eller en actionfilm på allvar.

En film som inleds med filmklipp på Apache-helikoptrar som helt uppenbart inte har något med handlingen att göra signalerar lågbudget från start. När vår huvudperson Alexander (Steven Seagal) med sitt machosnack proklamerar att teamet har skurits ner från tolv personer till sex och sedermera bara två är det ännu ett tecken på att filmen inte har någon större budget – känslan av att de inte hade råd med fler skådespelare är rätt påtaglig. Fler flygbilder med en drönare som lika gärna kan flyga över Afghanistan som Irak talar samma språk.

Och så fortsätter det. Steven Seagal gjorde kanske några bra filmer på nittiotalet (Under belägring, På farlig mark), men sedan dess har det inte blivit mycket bra. A Good Man är inget undantag och inte något exempel på strålande skådespelarinsatser eller en bra handling. Han spelar en hårdför soldat som drar sig tillbaka till ett lugnt lägenhetskomplex i Rumänien. Där hamnar han mellan kinesiska och ryska banditer som krigar med varandra. Naturligtvis är han den gode mannen som hjälper alla oskyldiga och står på de svagas sida.

Hade A Good Man varit en parodi snarare än ett allvarligt försök att göra en actionfylld film kanske den hade kunnat nå längre. Nu är det en väldigt medioker film vars främsta styrka är att den väcker avsky för skurkarna – som inte drar sig för att mörda och slakta utan att ens visa en gnutta mänsklighet – och där träder naturligtvis Seagal in som hjälten. Det finns noll karaktärsutveckling, vilket man kanske inte kan förvänta sig av A Good Man.

Ett stort plus i kanten dock för att filmen utspelas i Rumänien, vars miljöer är dystra nog för att väga upp Seagals muntra repliker. A Good Man får också ett andra plus i form av Mr Chen, som spelas av Tzi Ma – en skådis jag tycker oftast gör en bra insats. Här spelar han en bra skurk och är den skådespelare som väger upp resten av skådisarna i A Good Man.

Slutsatsen blir att det här är en film du kan se om du inte förväntar dig någonting annat än action, våld, machokommentarer och noll karaktärsutveckling.

Köp A Good Man på CDON: DVD / Blu-ray