Recension: Are you here (2013)

Humor

4.0/10

Feelgood-faktor

6.0/10

• Owen Wilson

• För lite humor

Få saker kan förstöra relationerna inom en familj så mycket som bråk om pengar och arv. I Are you here är det precis vad som händer. Bråk om ett arv splittrar en familj och även om det här är tänkt som en komedi får vi vara med om mycket mer än skratt.

Filmen klassas som en komedi, men jag skrattade inte särskilt ofta. Meterologen Steve Dallas (Owen Wilson) är barndomsvän med Alan, förlåt jag menar Ben (Zach Galifianakis) och relationen mellan dem ska nog föreställa rolig. Jag finner den bara tragisk och det är inte nödvändigtvis någonting som ställer till det för filmen.

När Ben ärver sin fars egendom och en massa stålar blir hans syster (Amy Poehler) sur förstås, trots att hon fick en del pengar. Ben vet inte riktigt vad han ska ta sig till. Allt står inte rätt till i skallen på honom, om man nu med rätt menar att han ska vara som alla vi andra. Han är otroligt barnslig, inåtvänd och vill använda sitt arv till att förbättra världen och det är givetvis en bra idé, men eftersom han inte har någon riktig förankring i den verkliga världen kommer det att bli svårt. Steve hjälper honom förstås, även om han är gravt egocentrisk – åtminstone till en början – och bara intresserad av att leva livet med kvinnor, vin och… tja, inte så mycket sång.

Filmen har en del förtjänster. Skådisarna gör bra ifrån sig, men det är en rätt medioker story och tyvärr är Ben fast i det fack han fastnade i med Baksmällan. Han spelar nästan exakt likadant och det blir tröttsamt efter ett tag, särskilt som det inte finns något roligt alls i vad som händer. Snarare blir det en feelgood-film, och hans jämnåriga styvmamma Angela (Laura Ramsey) är den ende som står för det genuint goda, det som alla goda känslor i filmen strömmar från. Konflikterna mellan Ben och hans syster lyfter aldrig, något återhållna av systerns motvilliga kärlek till sin bror och Bens ovilja att bråka.

Är det en sevärd film? Ja, men det är ingen film du kommer att minnas. Den balanserar längs den mediokra mittlinjen där inget är bra och inget är riktigt dåligt heller. Okej att se, men du kommer inte att bli ledsen om du missar den.

Om du inte är sugen på en komedi kanske Cube kan vara något istället?

1. Filmrecension: 99 homes (2014) - Spel och Film
  2. Filmrecension: 99 homes (2014) – Carling Creations