Recension: Baby Driver (2017)

7.8

7.0/10

7.0/10

9.0/10

8.0/10

8.0/10

Regissören Edgar Wright besitter en stor potential. Det har han framförallt visat med 90-talets kultserie Spaced samt komedifilmerna Shaun of the Dead och Hot Fuzz som är gjorda i samma stil med i princip samma huvudskådespelare. Ett decennium sedan sistnämnda filmen hade biopremiär stod actionrullen Baby Driver på tur. Med den kan konstateras att Wright fortfarande är ett namn att räkna med.

En ung man kallad Baby (Ansel Elgort) har väldigt påtagliga talanger som bilförare. Han utnyttjar dem till att köra flyende bankrånare under ledning av snillet Doc (Kevin Spacey). Baby lider av tinnitus som han frekvent väljer att blockera bort med musik i sina hörlurar. När han tror sig ha avvärjt brottets bana och skaffat ett hederligt jobb tvingar Doc tillbaka honom i bankrån-branschen igen. Baby’s närstående hotas och han inser att han måste hitta ett sätt att fly så småningom. Det blir dock inte lätt när båda polis och gangsters är ute efter honom.

Baby Driver
TriStar Pictures’ BABY DRIVER.

Till skillnad från regissörens tidigare verk bör man inte förvänta sig speciellt mycket humor ifrån Baby Driver. Den förlitar sig betydligt mer på action och stilfullhet i ett rappt tempo. Det blir storartat underhållande från första till sista bildrutan, med visst undantag för den där obligatoriska kärleksstoryn som drar ner helheten. Man har sett den här typen av intrig förut, inte minst i Drive från 2011 regisserad av dansken Nicolas Winding Refn.

En stark samling skådespelare syns framför kamerorna. För min del står Jamie Foxx ut mest som spontant mordlysten gangster och gör en av sina bästa rollprestationer på senare år. Han är förövrigt en av hela 3 medverkande Oscarsvinnare tillsammans med Kevin Spacey och låtskrivaren Paul Williams.

För den som älskar både musik och bilar kan Baby Driver vara en drömfilm. Här finns flertalet superba biljakter till tonerna av ett noga utvalt soundtrack. Bland actionfilmer från 2017 kan man onekligen inte finna många som når upp i denna nivå.

Fakta Baby Driver

Längd (min): 113
Text: Arabiska, Danska, Holländska, Finska, Norska, Turkiska, Svenska, Ryska, Engelska för hörselskadade