Recension: Becker – Kungen av Tingsryd (2017)

5.0/10

Musik och ljud

5.0/10

5.5/10

6.0/10

En gangsterfilm i Småland, kan det vara något? Tja, varför inte. Men vänta dig ingen ny snabba cash.

Jag är väldigt ambivalent vad det gäller gangsterfilmer som inte lyckas med att ha ett tydligt budskap; det är inte ok att vara skurk. Vad det gäller Becker är det tveksamt om den lyckas. Huvudpersonen Becker (Henrik Lilliér) äger en möbelbutik, och så långt är väl allt väl. Om han nu hade hållit sig till möbelbutiken. Istället är han ortens gangsterkung, till dess att en rivaliserande danska gangsters dyker upp.

Det är kul att se hur Becker får kämpa med byggmästaren Tomas (Shanti Roney) och kommunalrådet Annika (Helen Sjöholm), där Helen Sjöholm verkligen visar vilken fantastiskt bra skådis hon är. Att Becker tycker att han trots allt tänjande på lagen ändå gör något bra för allt och alla är rätt intressant i sig, särskilt som han på något underligt sätt blir en anti-antihjälte när han ska slåss mot de danska gangsterna.

becker

Visserligen finns det en hel del humor, men samtidigt är det här en film som jag har svårt att fastna för – särskilt vad det gäller karaktärerna. Jag gillar inte den underliggande glorifieringen av gangsterlivet och jag har svårt att hitta något riktigt bra med tillvaron som karaktärerna i Becker lever. Det är socialrealistiskt och den svarta humorn lyckas lätta upp den rätt tunga stämningen, men det blir ändå inte bra. Okej som mest, och det är med nöd och näppe Becker får ett medelbetyg.

Fakta Becker

Bild: 16:9 Widescreen, HD 1080p
Språk: Svenska