Recension: Brimstone (2016)

8.0/10

8.0/10

7.5/10

7.0/10

8.5/10

Det är dags att ta en tripp till vilda västern. Brimstone tar oss till en bister, kall och hård västernvärld, där överlevnad beror på vad du är villig att göra.

Liz (Dakota Fanning) bor med sin man Eli (William Houston) och barnen Sam (Ivy George) och Matthew (Jack Hollington). Liz är stum, men arbetar ändå som barnmorska, något hon kan göra eftersom Sam är med och tolkar hennes teckenspråk när någon ska föda. En dag dyker en ny präst (Guy Pearce) upp i byn och Liz verkar veta mer om prästen än vad hon vill säga. Snart börjar saker hända i byn som drabbar Liz och hennes familj, något som hon säger beror på prästen.

Brimstone är helt klart en av de mörkaste filmerna jag sett under året, mer mörk än Logan, som jag tyckte var ordentligt bitter. Det är också en film som har en rejält stark casting, där Dakota Fanning gör en av sina bästa roller och Guy Pearce visar vart skåpet ska stå när det gäller att spela hård, elak präst. Tänk om han hade kunnat spela skurk i den nya Star Wars-trilogin istället för de pissljumma Snokes och Kylo.

brimstone

Att livet förr i tiden var hårt och kallt är det väl ingen som tvivlar på, men filmer som Brimstone illustrerar det hårda livet väldigt väl. I en värld där ingen hjälper de svaga om de inte hjälper sig själva finns bara lidande och död. Synen på kvinnor i Brimstone är fruktansvärd, men mitt i allt finns en man som älskar sin fru och gör allt för henne. Eli är en av de få ljuspunkterna i filmen, tillsammans med barnen, och han är en bra motvikt mot alla svin vi får se.

Brimstone är uppdelad i fyra delar med bibliska namn och religionen, eller föraktet för religion, har sin plats i filmen. Trots att Brimstone är en så fruktansvärd mörk film är det en film jag inte hade velat vara utan. Den får mig att uppskatta livet som vi har nu och den är helt klart tänkvärd. Sedan har samhället inte blivit särskilt mycket bättre med tanke på hur kvinnor behandlas, och det finns många reflektioner att göra.

Fakta Brimstone

Bild: Widescreen (1.85:1), HD 1080p
Längd (min): 143