Recension: Coco (2017)

9.0/10

9.0/10

9.0/10

9.0/10

9.0/10

Alla har vi drömmar och det gäller även unge Miguel i filmen Coco. Han drömmer om att bli musiker, men hans familj hatar musik och då blir det förstås inte så lätt.

Jag ska erkänna att jag var lite skeptisk när jag såg trailern första gången. Trots mästerliga animationer och en handling som trots allt var rätt tilltalande var det något som gjorde att jag inte fastnade direkt. Men det behövs inte särskilt många minuter av tittande för att få mig att fastna helt. Särskilt Miguel Riveras (engelsk röst Anthony Gonzalez, svensk röst Adrian Macéus) längtan och drömmar om att bli lika bra som hans idol är något som är minst sagt engagerande.

När han sedan får färdas till andra sidan, ett dödsrike som är lite mer lattjo lajban än vad man hade kunnat vänta sig, blir Coco ännu bättre. Miguel får hjälp av Héctor (engelsk röst Gael García Bernal, svensk röst Jonas Malmsjö), en döing som har en egen längtan. Héctors vill ta sig tillbaka till de levandes rike för att hans dotter ska minnas honom och Coco är fylld av många av de svåra frågorna. För i dödsriket i den här filmen dör även döingarna om det inte längre finns någon som minns dem.

coco

Trots alla svåra frågor finns det mycket glädje i Coco och många skratt. Det är både lättsamt och svårt på samma gång, en kombination som Pixar inte har haft svårt att hantera tidigare – exempelvis i Insidan Ut. I Coco blir det visserligen ännu svårare eftersom inga frågor är så svåra som de om döden. Men paketerade i ett paket som den här filmen blir de hanterbara och döingarna i dödsriket är inte särskilt läskiga. Bara sorgsna.

Fakta Coco

Ljud: Dolby Digital 5.1, DTS HD – Master Audio 7.1
Bild: 16:9 Widescreen, HD 1080p, Widescreen (2.39:1)