Recension: A Cure for Wellness (2016)

8.5/10

7.0/10

7.0/10

8.5/10

8.0/10

En av förra årets kanske mest intressanta titlar var A Cure for Wellness. Bota någon som mår bra? Eller vad handlar det om? Det tar vi reda på och ger er två bra anledningar att se den här filmen.

Den unge finansmannen Lockhart (Dane DeHaan) får ett annorlunda uppdrag av sina chefer. Han ska åka till en kurort i de schweiziska alperna och hämta hem företagets VD Roland Pembroke (Harry Groener). Men kurorten är absolut inte vad man kan tänka sig och chefsläkaren Dr. Heinreich Volme (Jason Isaacs) är långt från samarbetsvillig. Att något inte står rätt till på kurorten blir alltmer uppenbart och när Lockhart stöter på den unga Hannah (Mia Goth) blir det snart ännu mer förvirrat. Välkommen till ännu en film där man inte vet vad som är vad.

Jag ska direkt erkänna att jag är väldigt svag för den här sortens filmer. Sjukhus, läkare och mystik i en skön blandning. Volme är inte direkt finkänslig av sig och vad han egentligen ägnar sig åt börjar Lockhart snart ana när han själv blir inlagd efter en bilolycka. Stämningen är kuslig från start och det blir inte bättre när sanningarna börjar uppdagas. A Cure for Wellness påminner mycket om både Gothika och Shutter Island, även om handlingen ibland hackar. Den här filmen är inte riktigt lika välgjord som Gothika och har inte riktigt skådespelandet från Shutter Island. Det beror inte på Jason Isaacs som är perfekt i rollen som Volme och inte heller på Mia Goth som gör ett bra jobb. Dane DeHaan är duktig och för det mesta fungerar, men det håller inte mot slutet.

A Cure for Wellness

Så de två anledningarna att se A Cure for Wellness är framför allt stämningen, men också den obehagliga spänning som ständigt byggs upp. Vi vet från start att något obehagligt pågår, men inte vad det är. Ta reda på det genom att se den här filmen och var beredd på en riktigt bra thriller.

Kul bonus: Svenske Magnus Krepper har en intressant roll…

Fakta A Cure for Wellness

Ljud: DTS HD – Master Audio 7.1