Recension: Deadpool 2 (2018)

8.0/10

9.0/10

9.5/10

9.0/10

9.0/10

Deadpool är tillbaka i Deadpool 2 och actionhjälten som ingen kan låta bli att älska gör allt han kan för att överträffa sig själv. Lyckas det? Spendera några minuter och du ska få alla svar.

Deadpool (Ryan Reynolds) är ingen film eller karaktär man gillar om man inte gillar satir, drypande bitterhet, brott mot fjärde väggen och riktigt svart humor. I den första filmen med samma namn lyckades Ryan Reynolds visa att han ÄR Deadpool. Det blir inte mer perfekt casting än så här.

Givetvis blir det action från start i Deadpool 2, till musik du inte skulle ana. Eller så skulle du ana det, om du sett den första filmen. Dolly Partons låt Working 9 to 5 har aldrig varit mer perfekt i en film, förutom kanske i filmen 9 to 5. Och så fortsätter det, musiken är perfekt sammansatt, från början till slut. Den svarta humorn och alla skämt som är så under bältet som det bara går att vara blandas med en hel del allvar. Även de allvarliga, sorgliga scenerna har precis rätt musik.

deadpool 2

Storyn i sig blir rätt skruvad, men på samma sätt som i ettan, och det är en väldigt bra story som håller ihop riktigt bra. Förutom Reynolds fantastiska prestation gör även Josh Brolin som framtidssoldaten Cable en mycket bra roll. Samtidigt finns det inte någon som gör en dålig insats och Deadpool 2 är helt enkelt en grymt bra uppföljare som gör det svårt att avgöra om första delen var bättre eller om uppföljaren slår del ett. Oavsett vilket, måste du se båda. Gör det i rätt ordning och berätta för oss vilken du tyckte var bäst.

PS: Stäng inte av när eftertexterna börjar rulla…

Fakta Deadpool 2

Ljud: DTS HD – Master Audio 7.1