Recension: Don’t Breathe (2016)

7.0/10

7.5/10

8.5/10

7.0/10

7.0/10

Att råna en blind man verkar vara väl enkelt? Det är vad tre ungdomar i skräckisen Don’t Breathe tror, men tji fick de.

Rocky (Jane Levy) är beredd att göra vad som helst för att ta sig själv och sin lillasyster ut ur slummen. Vilket betyder att när hon får reda på att en gammal blind man ska ha mängder av stålar i sitt hem ser hon det som en enkel stöt. Tillsammans med pojkvännen med det passande, eller kanske opassande namnet, Money (Daniel Zovatto) och kompisen Alex (Dylan Minnette) tror de förstås att råna den blinde ska vara hur enkelt som helst.

Då visste de inte att det är Stephen Lang de står inför. Stephen Lang spelar den gamle blinde mannen och han gör det så bra som han alltid spelar, oavsett om det är som stentuff marinsoldater eller hårdnackad skurk. I Don’t Breathe är det lite svårt att veta vad han är. Han är den som får oönskat besök och de tre ungdomarna har ingen rätt att vistas i hans hem. Men det här med att nödvärn bara är precis så mycket värn som nöden kräver är ingenting som den gamle blinde mannen har funderat över. Nu befinner vi oss visserligen i USA, där alla verkar ha rätt att skjuta alla som tagit ett steg för mycket på någon annans tomt, men hans agerande är knappast etiskt rätt.

don't breathe

Och däri ligger ett av problemen med Don’t Breathe. Det finns egentligen ingen riktig protagonist att heja på. Alla är skurkar, mer eller mindre, med sina egna agendor. Samtidigt går det lite lättare att tycka om Rocky än den gamle blinde, men ingenting är självklart – och det i sig blir också en styrka.

Det går inte heller att blunda för att det här är en riktig ”jump scare”-film. Du kommer att hoppa till i soffan och det gamla uttrycket att i mörkret är den blinde kung blir definitivt sanning i Don’t Breathe, där regissören Fede Alvarez verkligen utnyttjar både mörker och små trånga utrymmen. Du kommer att bli skrämd, du kommer att gilla det och med all säkerhet är du glad åt att du inte ägnar dig åt inbrott. Vilket också får mig att tänka på att den här filmen faktiskt har en rätt stark sedelära.

Klart sevärd med andra ord.

Ett sista tips dock – se inte trailern, den avslöjar alldeles för mycket!

Fakta Don’t Breathe