Recension: Downsizing (2017)

3.6

2.0/10

6.0/10

3.0/10

5.0/10

2.0/10

Tycker du att du har ont om plats där du bor har du säkert funderat på hur det skulle vara om bara allting var lite mindre… Downsizing är vanligtvis ett begrepp som handlar om att skära ner, särskilt vad det gäller konsumtion och ekologiskt fotavtryck. I filmen Downsizing kan människor få allt utrymme de önskar, bara de går med på att bli förminskade.

De två forskarna Dr. Jørgen Asbjørnsen (Rolf Lassgård) och Dr. Andreas Jacobsen (Søren Pilmark) har kommit på ett sätt att krympa människor till runt 12 centimeter. Vilket gör att världens alla miljöproblem förstås kan lösas – människor som är bara en bråkdel av vad de brukade vara skapar inte några större miljöproblem. Det är en process att bli förminskad, men paret Paul Safranek (Matt Damon) och Audrey Safranek (Kristen Wiig) tycker det verkar väldigt intressant, inte minst eftersom att bli mindre kan lösa alla deras drömmar om ett bättre hus. När man blir liten får man nämligen en betydligt bättre ekonomi, tack vare att det är så mycket billigare att producera för de förminskade.

Visserligen är det här en rätt intressant plott; att förminska människor är något som filmmanusförfattarna har funderat över sedan lång tid tillbaka. The Incredible Shrinking Man, The Fantasic Voyage och inte minst 24-timmarsjakten är alla filmer som handlar om människor som blir mindre. Med andra ord har Downsizing inget nytt att komma med där och storyn görs inte mer intressant av att det är miljöaspekterna som talar för förminskningen. Det är klart att om vi alla blev 12 centimeter så skulle planeten må bättre, men Downsizing blir inte mer intressant för det.

Däremot är filmen listad som en komedi, vilket hade varit uppfriskande. 24-timmarsjakten var en komedi och en actionrulle på samma gång, så varför skulle Downsizing misslyckas? Till att börja med är det ont om skratt och de gånger jag tycker något åtminstone är marginellt roande blir det inte direkt några gapskratt. Dessutom är tempot väldigt lågt, det händer inte mycket under filmens första tredjedel och inte ens när huvudkonflikten kommer igång blir jag särskilt engagerad. Trots duktiga skådisar är Downsizing inget annat än en upprepning av tidigare filmer och bra skådespelare kan inte rädda en rätt trist handling.

Fakta Downsizing

Ljus: DTS HD – Master Audio 7.1
Längd (min): 135