Recension: Dumma mej 3 (2017)

7.0/10

Humor

9.0/10

6.0/10

9.5/10

De är tillbaka. Minionerna går inte att ogilla, trots att de är dumma… Dumma mej 3 tar oss på ännu ett äventyr med Gru och hans familj.

Den här gången är det dags att djupdyka i Grus familj och Gru får reda på att han har en tvillingbror. Samtidigt håller skurken Balthazar Bratt, en barnstjärna som vuxit upp och vill hämnas på att han inte fick fortsätta sin TV-show, på att smida planer för att förstöra för Hollywood. Gru, som sedan han fick ta över de tre hemlösa flickorna, har gett sig tusan på att kämpa mot skurkarna istället för att själv vara en ger sig givetvis in på att bekämpa Balthazar Bratt.

Första gången jag såg Dumma mej funderade jag över om det skulle fungera med de små silo-formade figurerna. Funderingarna varade några minuter, innan jag var fullständigt övertygad. En tredje film har inte minskat min entusiasm, det enda jag saknar är mer minioner. Gru i all ära, men han är lite som Gargamel i Smurfarna. OK, lite rolig, lite skurkaktig (även om han numera är ”snäll”), men inte på något sätt särskilt intressant egentligen. De tre döttrarna är roligare och särskilt Agnes med sitt oskyldiga sätt roar. Likväl är det minionerna som förgyller hela serien och vi får se lite för lite av dem i del tre.

dumma mej 3

Men det vi får se är oslagbart bra. Inte minst fängelsescenen, som går till historien. Jag ska inte spoila mer, men den är helt enkelt underbart bra.

Röstskådespelarna är förstås helt rätt för sina roller, och även om den svenska versionen är helt okej är det den engelska du helst vill se. Steve Carell är oslagbar som Gru och Dru, särskilt om man som jag tycker att han alltid gör ett bra jobb som komiker. Hade vi fått se fler minioner hade det blivit toppbetyg för Dumma mej 3. Extra plus i kanten dock för en väldigt välfylld Blu-ray, särskilt med en bra minifilm på köpet!

Fakta Dumma mej 3

Språk: Danska, Engelska, Finska, Norska, Portugisiska, Spanska, Svenska
Längd (min): 90