Recension – Expeditions: Viking (PC)

7.5/10

6.0/10

4.0/10

Hållbarhet

7.5/10

Jag har plundrat, gjort bra och dåliga beslut, samlat ihop ett manskap. Jag har spelat Expeditions: Viking i ett antal timmar. Dock finns många fler timmar att ge mig!

Första tanken när jag spelade Expeditions: Viking är att spelet är fruktansvärt… Det är segt, det är händelselöst. De turbaserade striderna är slöa. Jag ska vara helt ärlig. Jag spelade i 30 minuter och tänkte halvhögt för mig själv: Hur fasen ska jag orka med att recensera detta spelet. Dagen efter bet jag ihop och satte mig igen, helt plötsligt var spelet intressant. Jag lärde mig koppla av lite i striderna. Taktiken är viktigare än vad själva fighten är. Expeditions: Viking är ett hyfsat intressant spel. Inte det bästa jag spelat, men tillräckligt intressant för att jag ska vilja fortsätta spela det.

Till min nackdel är jag inte den mest strategiska typen och att läsa för mycket gör mig väldigt lätt ointresserad. Det känns som att det är lite för lite som händer emellanåt. Grafiken i spelet är hyfsad, men långt ifrån dagens standard. Jag tycker rösterna i spelet är ganska tafatta, de få gånger det är röster med när man spelar, det är väldigt mycket läsande. Storymässigt känns spelet bra. Din far, som ledde klanen har dött och du börjar spelet med en fest i hans ära. Du får ganska snabbt reda på att din far inte var omtyckt av jättemånga. Han hade alldeles för mycket intresse av att resa runt och upptäcka och alldeles för lite för att försvara sin egen by och klan. Du måste nu göra ett val, att fortsätta i din fars spår eller att bli en omtyckt herre.

Det finns gott om saker att göra i spelet, du behöver inte vara orolig för att det ska ta slut på läger att erövra. Stridssystemet byggs som tidigare nämnt på tursystem. Det känns väldigt segt emellanåt och ibland uppfattar jag det som lite för svårt. Fienderna får förstärkningar alldeles för tätt, du kan behöva besegra ett 10-tal fiender när du själv bara får ha med dig 6 karaktärer.

Jag har ägnat spelet ett antal timmar nu, men jag får intrycket att det finns mycket kvar för min del att utforska.

Positiva intryck:

• Spelet känns stort när man spelar.