Recension: Game of Thrones Säsong 7 (2017)

8.2

7.5/10

9.0/10

8.5/10

8.0/10

8.0/10

Efter sex säsonger av fantastisk fantasy, politik, storslagna slag och ett relationsdrama som heter duga är det dags för den sjunde säsongen av Game of Thrones. Game of Thrones Säsong 7 är efterlängtad, trots att det innebär att det snart är slut på den storslagna sagan.

Game of Thrones Säsong 7 lämnar ingen besviken vad det gäller stora slag. Jag ska försöka att inte lämna några spoilers, men ändå vill jag ge en SPOILERVARNING för alla er som ännu inte sätt den här säsongen – eller någon av de tidigare. Som alla fans vet är det en serie med fler karaktärer än någon rimligtvis kan komma ihåg namnen på, vilket också är en av seriens stora fördelar. Dessutom kan du aldrig vara säker på vem som kommer att överleva, någonting som överraskade de allra flesta i säsong ett där den person åtminstone jag trodde skulle ta sig till slutet av serien blev tagen av daga.

Hur som helst, i huvudsak ligger fokus på Jon Snow (Kit Harington) som leder Winterfell, Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) som tänker ta Järntronen från Cersei (Lena Headey) och Jaime Lannister (Nikolaj Coster-Waldau). Sedan har vi givetvis Nattkungen (Vladimir Furdik) som ingen vill möta, även om Jon Snow förstås har ett väldigt stort fokus på de odöda.

När jag en gång i tiden läste de första böckerna som ligger till grund för serien, av författaren George R. R. Martin blev jag lite besviken. Det var inte alls den sorts fantasy jag hade väntat mig, men jag ändrade mig snabbt. Detaljrikedomen, hur Westeros faktiskt är rejält trovärdig med tanke på hur människorna beter sig, och det ständiga hotet från vintern är fantastiskt bra. Det har blivit grymt bra i filmväg och Game of Thrones Säsong 7 är ingen besvikelse. Visserligen är det en kortare säsong än de tidigare, men det gör egentligen inte så mycket. Det är mer fart, de konflikter som de andra säsongerna bara har provsmakat har äntligen nått sin kulmen – vilket betyder att allt är serverat för en fantastisk säsong 8.

Det finns en del överraskningar i Game of Thrones Säsong 7 också, bland annat bland de odöda, och karaktärernas val. Jag tycker att handlingen ibland går lite väl fort fram, även om jag som sagt har längtat efter att konflikterna ska få ett slut. Men det är inte längre lika mycket tid som ägnas åt att utforska varför vissa karaktärer gör som de gör, vilket gör att bland annat Daenerys framstår som ivrig och lite barnslig, något hon inte gjort tidigare. Kanske vill även hon ha ett slut på allt…

Men till syvende och sist är det ändå en otroligt välspelad TV-serie, med effekter och en stämning som fungerar hela vägen.

Fakta Game of Thrones Säsong 7

Ljud: Dolby Atmos