Recension Gears of War: Ultimate Edition

• Snygg ny design
  • Bigger, better and more badass
  • Dedikerade servrar

• Laggig frame rate
  • Små buggar

Det var nu 9 år sedan man sågade Locust i Epic Games nya spel Gears of War – men nu är det dags igen. Vi recenserar Gears of War: Ultimate Edition.

Det var ett oerhört viktigt spel på flera sätt. Inte bara för att det moderniserade ”cover”-systemet och inte bara för att det hjälpte Microsoft att sälja konsoler på löpande band – utan även för mig personligen. Jag minns än idag när jag satt med min oanvända Playstation 3 som bara samlade damm. Hade aldrig varit intresserad av en Xbox 360 egentligen. Tills dagen då jag fick hem min månatliga Level tidning som på den tiden hette Superplay. När jag satt och bläddrade tänkte jag ”vad tråkigt nummer det var denna gången”. Men efter jag vände sida efter sida kom jag till en förhandsvisning av ett spel som ansågs ha potential att bli något stort på Xbox 360 – som på den tiden såg väldigt blek ut.

Det var något som tilltalade mig med det här spelet. De coola militärliknande soldaterna, den mörka miljön och de häftiga monstren. Då visste jag, det här är ett spel för mig och ville bara ha konsolen på grund utav ett spel. När det sedan kom ut den 17:e November 2006 var jag där dag ett på Gamestop. Efter jag fick spelet sprang jag raka vägen hem för att genast koppla upp mig online via Xbox Live, jag var som ett litet barn på julafton.

Och wow vilken upplevelse jag hade! Jag förälskade mig omedelbart i Epic Games blodiga och actionfyllda universum och spelade inte mycket annat på flera månader. Skulle vara läskigt att få reda på antalet timmar, månader ja, kanske till och med år man har spenderat.

Kul att se Marcus Phenix och Co back in action

Grafiken får man inte glömma heller, som inte många spel på den tiden kunde mäta sig med. Många lade nog ögonen på spelet nog för just själva utseendet, men efter man satt ner ett tag var det mer än bara ytlighet. Ett varierat och väldesignat äventyr med sanslöst bra tempo och minnesvärda karaktärer, samt samarbetsläget på delad skärm, samt Xbox Live som gjorde att just Gears blev så populärt.

Och som det dedikerade Gears of War fan jag är får jag samma känsla nu som jag hade för 9 år sen när jag startade spelet. Nostalginivån är maxad när jag startade det för första gången, den underbara meny musiken som får en att få gåshud, den klassiska bakgrunden. Då vet man att ”japp det här är precis som jag minns det” Och självklart är det lika kul att spela som huvudkaraktären Marcus Fenix igen på Xbox One.

Spelet har fått sig ett ansiktslyft, både grafiken och karaktärerna, då man har gjort om modellerna på dem. Givetvis har det åldrats rent tekniskt, men med Ultimate Edition lyckas man att få det att se ut som ett sprillans nytt spel för 2015. Man har nu kunnat liva upp miljön  med den uppdaterade grafiken.

Den värld som var mestadels grå och som får en att tänka på andravärldskriget när man vandrar runt på människoutrotningshotade planeten Sera har man nu lagt till lite sol och ljus, vilket gör det otroligt vackert att kolla på. Bilduppdateringen ligger på 1080p och körs i 30 fps. Lite tråkigt nog så förekommer det lite frame drop när det händer mycket på skärmen och det förstör lite för upplevelsen. Men i multiplayer-läget höjer man detta till 1080p 60 fps.

Här får vi se lite hur det såg ut på den gamla goda tiden. Man har finslipat lite på detaljerna och ersatt det gråa till lite mer färgfyllt, men layouten för banorna är densamme

För mig har alltid Gears handlat om just multiplayer och nu har man även lagt in dedikerade servrar vilket jag inte kunde bli mer gladare över. Originalet hade inte det här och då fick vänja sig vid lagg som gjorde det ibland nästan ospelbart i vissta tillfällen.

Det är härligt att se att alla får samma förutsättningar i spelet som man har haft som vision, äntligen kan jag springa runt med shotgun och kötta, vilket aldrig känns gammalt. Spelet kommer med mer spel-lägen än det har haft tidigare. Hela 19 banor, både gamla såväl som nya som var PC exklusiva. Och även kampanjen har fått lite tillägg med ett nytt kapitel att spela som bara fanns i PC versionen.

Det är lätt för mig rekommendera Gears of War: Ultimate Edition, särskilt för folk som aldrig spelat originalet, men även för veteraner. Kampanjen är helt enkelt fortfarande riktigt bra särskilt tillsammans med en kompis eller över Xbox Live, multiplayer-delen är lika beroendeframkallande som unik och jag tycker The Coalition har lyckats med denna remastern. Detta är ett spel du kan spendera många timmar på utan att tröttna. Det är lättare att hitta mer positiva än negativa grejer. Det finns lite små buggar här och där. Ibland så kommer det inga skott ur din shotgun och även börjar skjuta av sig självt, men detta är något som kommer att uppdateras.

Om Victor Petersson 4 artiklar
Tjohej! Jag är en småländsk kille på 24 år som bor tillsammans med min tjej i ett litet samhälle kallas för Forserum. Jobbar för fulla puckar inom montering utav kassadiskar men skulle vilja ändra på det i framtiden. Med den lilla fritid man har försöker man spendera på tv-spel som man samtidigt försöker hålla sig uppdaterad i SHL och mera. Om ni vill veta lite mer vad jag håller på med på dagarna får ni följa mig på Twitter: pinguHEHE PSN: Pingulicious XboxLIve: PenGuinlized