Recension: Geostorm (2017)

4.5/10

Karaktärer

6.0/10

5.0/10

8.0/10

4.0/10

Det är klart vi sabba vår planet och förstör allt vi kan vad det gäller miljön. I Geostorm har den ena naturkatastrofen avlöst den andra, men ett gäng genier har byggt ett väderkontrollsystem som har tagit hand om allt från omloppsbana. Men något går snett och vi får ännu en katastroffilm. Men är det en katastrof eller bara en katastroffilm? Det tar vi reda på och ger dig ett väderspänt svar.

Jag gillar filmer som har domedagskänsla och mängder av katastrofer. Geostorm är en film fylld av rätt mycket moraliserande och mindre utveckling av karaktärer. Men effekterna är det inga större fel på. Gerhard Butler, som spelar uppfinnaren Jake Lawson och som är den som ligger bakom väderkontrollsystemet, är en bra skådis som gör vad han kan. Samtidigt finns det egentligen ingenting nytt i Geostorm. Vi har sett allt tidigare, kanske inte bara i den här smaken. Konflikten mellan Jake och lillebror Max (Jim Sturgess) är intressant, men får alldeles för lite tid att utvecklas.

Att det blir problem med väderkontrollsystemet står klart från början, och ingen förstår varför en hel by blir nedfryst. Det är ett lagom mysterium som jag som tittare gärna vill ha svar på, men det är en resa som går på tomgång. Inte ens Ed Harris eller Andy Garcia lyckas rädda handlingen, även om effekterna när vädret löper amok är rätt bra och i sig värda att se. Till slut blir det ändå ett medelbetyg, mest för att bra skådisar gör allt de kan för att rädda en trist handling och för att effekterna faktiskt är värda att se.

Fakta Geostorm

Ljud: Dolby Digital 5.1, DTS HD – Master Audio
Bild: 16:9 Widescreen, Widescreen (2.40:1), HD 1080p