Recension: Get Out (2017)

8.3

8.5/10

9.0/10

8.0/10

8.0/10

8.0/10

Get Out är årets mest överraskande thriller och jag ska redan nu avslöja att jag tyckte mycket om den här filmen. Det handlar om något så enkelt som en tjej som för första gången presenterar sin pojkvän för föräldrarna. Men det är en allt annat än enkel historia…

Jag gillar verkligen den här sortens filmer. Lågt tempo (i början), och hela tiden en känsla av att något är fel. Den unge afroamerikanen Chris Washington (Daniel Kaluuya) bor med sin flickvän Rose Armitage (Allison Williams). De har varit tillsammans ett par månader och nu är det dags för Chris att träffa föräldrarna. Men eftersom han är svart och Rose är vit känner han ett visst obehag. Hon har inte berättat att han är svart, vilket hon inte tycker att hon borde.

Och sedan bär det iväg hem till föräldrarna. Som verkar hur trevliga som helst. Pappa Dean (Bradley Whitford) är som vilken svärfar som helst, helylle och läkare till råga på allt. Mamma Missy (Catherine Keener) är terapeut och har botat folk som rökar med hypnos. De har dessutom två anställda, som råkar vara svarta och dessutom är hur lyckliga som helst. Men allt är lite för bra och snart inser Chris att något inte bara verkar fel, det är verkligen något fel.

Get Out

Get Out är en film som långsamt bygger upp känslan av att det där skumma är något som snart kommer att explodera. Get Out är en thriller som lyckats med allt. Karaktärer, stämning, rätt casting och en plott som visserligen inte är helt ny, men som ändå berättas på ett nytt sätt. Enda lilla smolket i bägare är att jag hade velat se mer. Get Out hade lätt kunnat vara en timme till.

Fakta Get Out

Längd (min): 104
Releasedatum: 2017-09-18