Recension: What Happened To Monday (2017)

6.0/10

7.0/10

7.5/10

6.0/10

6.0/10

Det är dags att bli förvirrad och imponerad på samma gång. Framtidsfilmen What Happened To Monday ger dig en rejäl dos sci-fi blandat med dystopier och konspirationer.

Jag tillhör de som inte är överväldigad över Noomi Rapace insatser i filmvärlden. Men jag kan också villigt erkänna att hon gör sig bäst i filmer där dysterheterna avlöser varandra. I en framtid där världen är ännu mer överbefolkad än idag är det lag på att ingen får skaffa fler barn än ett. Skaffar någon fler barn än så läggs barnen på is, bokstavligen talat. Men den gode Terrence (Willem Dafoe) har lyckats hitta en lösning för sina sju barnbarn. De är sjulingar och genom att de axlar en och samma identitet kan de vara ute i samhället. En dag per vecka och har således fått namnen Monday, Tuesday, Wednesday… tja, ni fattar. Identiteten de axlar är bankarbetaren Karen Settman, och alla spelas av Noomi. Men en dag försvinner Monday – därav titeln förstås – och de resterande barnen ger sig av ut för att försöka hitta sin försvunna syster.

what happened to monday

Om jag är tveksam till hur Noomi fungerar så har jag aldrig någonsin stött på en roll som Willem Dafoe inte lyckats ta sig an. Det gäller även Glenn Close, som här spelar chefen för byrån som ska hålla koll på alla ungar. Vad Noomi dock lyckas väldigt bra med är att skapa en illusion av att det faktiskt är sju systrar vi möter och inte en och samma skådis.

Det är värre med handlingen och What Happened To Monday är långt ifrån den visuella resa som det borde vara. Ingen Blade Runner 2049 här inte, även om den dystopiska stämningen trots allt infinner sig. Sju huvudpersoner är lite svårt att smälta och det blir inte mycket karaktärsutveckling. Samtidigt fungerar det ändå, jag vill verkligen se klart och ta reda på vad som hände med Måndag. Även om det är rätt förutsägbart så är det en helt okej stunds filmtittande.

Fakta What Happened To Monday

Bild: HD 1080p, Widescreen (2.39:1)
Längd (min): 123