Recension: Hidden Agenda (PS4)

• PlayLink fungerar bra
  • Funkar bra att spela ensam som flera

• Miljön känns mörk och oftast trist
  • Drar mycket batteri på mobiltelefonen
  • Kort story som känns stressad
  • För många missar i spelets story

Under årets E3 utannonserade Sony sin nya leksak PlayLink. För dem som har läst min recension Planet of the Apes: Last Frontier så förstår man att budskapet här i princip likadant i Hidden Agenda. I detta spel kommer du få välja beslut som påverkar spelets berättelse. Här har vi skaparna Supermassive Games bakom Until Dawn som ännu en gång kommer få oss att välja tuffa val och beslut som kommer påverka spelets berättelse.

Kontroll, grafik och ljud

Du använder en smartphone som handkontroll via PlayLink-funktionen, och i appen kan du läsa, ta reda på information om karaktärerna och gå genom hur berättelsen gått till under spelets gång. Spelets styrande är annorlunda här jämfört mot vanliga tv-spel. Man skulle kunna se det mer som att titta på en film. Men här får du också välja vissa beslut och val, vilket kan påverka spelets story. Man får då oftast välja ett svar till vänster och ett annat till höger. Det finns både fördelar och nackdelar just här, kontrollen känns smidig att använda men samtidigt drar det på batteriet fruktansvärt mycket så vill man spela under en längre period.

Grafiken är magnifik under dem flesta scenerna i Hidden Agenda. Det är här spelet skiner som allra mest. Det finns dem scenerna som kan få en att faktiskt tro att man tittar på en vanlig film eftersom rörelserna och detaljerna på karaktärerna känns näst intill realistisk. Framförallt när det är inzoomat på någon eller när det är endast en eller två karaktärer som är med under scenen. Man märker tydligt att det är här Supermassive Games verkligen har ansträngt sig inom ljud och bild-delen. Det finns tyvärr dem scenerna som får dig tänka om. Ena stunden känns det som att vissa skådespelare spelar bra, samtidigt som det kan komma en scen där skådespelarna spelar dåligt och spelet känns helt plötsligt som en B-film från 00-talet. Det är inte ofta det händer, men det händer.

Gameplay & Story

Man kan spela upp till sex personer i Hidden Agenda. Innan storyn drar igång får du två alternativ, antingen spelar du endast för berättelsen och då får du och dina medspelare diskutera och välja valen tillsammans. Smidigt och enkelt att förstå. Sedan har vi det andra alternativet. Där kommer du istället få spela mot dina vänner, här måste man vara minst två spelare. Under varje scen får man ett kort i mobilen som kallas ”Hidden Agenda”. Ibland står det ingenting på ditt kort, medan en annan spelare kan få en text med en liten ledtråd som kommer ske i spelets berättelse strax efter till spelet så fort ni har sett korten. Då har den spelaren ett val, man kan antingen följa det kortet säger eller kan man gå emot och det andra valet som man inte vet vad det kan leda till. Samtidigt som man får dem här korten så kan alla spelare gissa vem som har en ”Hidden Agenda”, alltså ledtråden. Man samlar då poäng under hela spelet som sedan kommer räknas ihop och till slut utse en vinnare.

Du följer två karaktärer, Becky som är en morddetektiv och Felicty som arbetar som åklagare. Båda två är bundna till seriemördaren ”The Trapper”. Prologen handlar om hur Becky och hennes partner Börje fått uppgifter om vart denna mördare befinner sig som har tillfångatagit en gissla som han tänker tortera.

The Trapper

Hidden Agenda är ett kort och stundtals ett underhållande spel. Det är inte längre än två timmar max. Det roliga här att nästan varje val du gör i spelet påverkar storyn. Tyvärr finns det mer negativt än positivt att säga om spelet. Actionscenerna känns skrattretande, blod existerar inte ens under dem våldsamaste scenerna och alla slut som finns i spelet får en att ställa sig frågan ”vad fan händer?” Det finns sjukt många plotholes i spelet som aldrig förklaras. Istället sitter man med frustration i sig och undrar varför man har valt att hoppa över såna viktiga detaljer som borde kopplat ihop spelet och göra storyn bättre. Ett exempel under en scen är när en karaktär är ute och går, någon sekund senare är man helt plötsligt inomhus och pratar i telefon. Sen när samtalet är avslutat så är karaktären ute på gatan igen som att allt skulle utspela sig under samma scen. Förmodligen är det inte menat att något av detta skulle ske men det är grov miss och det visat hur slarvigt Hidden Agenda ibland är tillverkad. Storyn känns oftast medioker och bidrar inte riktigt till något speciellt. Dessutom får man aldrig riktigt någon känsla för karaktärerna. Akterna och scenerna är fruktansvärt korta och det introduceras alldeles för många karaktärer som spelet tvingar till att lära sig om på sådan kort tid.

Jag fick tyvärr den värsta oturen man kan tänka sig när jag spelade, det kraschade ett flertal gånger på samma scen under en spelomgång. Till slut stängde jag av ilska, lugnade ner mig och sedan var det bara att börja om från början och hoppas på att samma sak inte skulle ske igen. Denna gång fungerade hela spelet felfritt, men så fort eftertexterna tog slut så ska en ”efterscen” spelas upp. Istället väljer spelet då att frysa sig igen och hoppa över scenen och som sedan tar mig istället tillbaka till menyn. Jag försökte att se om eftertexterna flera gånger men samma resultat skedde varje gång. Det slutade med att man fick kolla upp det på nätet istället.

Omdöme

Jag hade höga förhoppningar på Hidden Agenda då jag faktiskt tyckte om deras förra spel Until Dawn. Men redan början av allt hinner jag tröttna och bli ointresserad av spelet. Trots det tog jag mig genom alla avslut efter många timmars spelande. Jag kan rekommendera detta till dem som vill ha ett enkelt och snabbt spel som man kan ta sig genom. Men här finns det ingen anledning att komma tillbaka trots flera avslut och val man kan välja och se i detta spel. Hittar ni spelet för under 100-lappen så kan det vara värt att spela genom, en gång.

Om André Aghem 7 artiklar
Lugn kille på 25år från Vänersborg och bor lite utanför centrum i Uppsala. Älskar tv-spel, serier, mina vänner och dricka billig öl. När det gäller tv-spel så strävar jag alltid att klara allt till 100% eftersom jag vill få ut det mesta av det vare sig om spelet är bra eller dåligt. Jobbar annars inom restaurang som både kock och bartender.