Recension: How It Ends (2018)

7.0/10

8.0/10

7.0/10

8.0/10

7.0/10

How It Ends är en ny katastroffilm från Netflix, som är helt klart lite annorlunda mot många andra filmer i samma genre.

Det går aldrig att se för mycket katastroffilm, åtminstone inte så länge man själv slipper uppleva den sortens katastrofer som filmerna vill visa. How It Ends är lite annorlunda eftersom den har ett lite mindre fokus. I fokus finns Will (Theo James) och Samantha (Kat Graham), ett ungt par som kämpar med allt som de flesta unga par kämpar med. Karriär, tillvaro, framtidstro och förstås en sur och överbeskyddande svärfar.

Will flyger från Seattle till Chicago för att besöka sina svärföräldrar, mest för att han vill ha svärfars godkännande att gifta sig med hans dotter. Svärfar Tom (Forest Whitaker) är dock så butter en svärfar kan vara och de två kommer inte överens. Men när Will plötsligt är strandad i Chicago då alla flyg ställs in och det inte längre går att få kontakt med västkusten behöver de två samarbeta. Vilket förstås visar sig vara allt annat än enkelt, men vad gör man inte för sin flickvän eller dotter?

Däri ligger How It Ends stora styrka. Det är lika mycket ett relationsdrama som en katastroffilm och när Tom och Will ska färdas över USA tillsammans är det förstås bäddat för konflikter. Mellan dem och mellan alla de möter. Men How It Ends håller sig också till ett smalt perspektiv och inget hoppande mellan ett dussin olika karaktärer. Vi fattar ändå att det som händer är illa och filmen kan fokusera på att fördjupa karaktärernas utveckling.

Det finns några saker jag inte gillar, men mest av allt är jag besviken på slutet. Som jag inte ska avslöja förstås. Men det är en mycket sevärd film och ytterligare ett bevis på att Netflix är duktiga på att producera sina egna filmer.

Fakta How It Ends

Recenserad på: Netflix
Regissör: David M. Rosenthal