Recension: I feel pretty (2018)

5.5/10

7.0/10

6.0/10

7.0/10

6.0/10

I feel pretty är en film om precis vad titeln säger, att känna sig fin. Vilket är aldrig så viktigt, för skönheten sitter givetvis på insidan.

Det är kanske det största felet med I feel pretty. Att det är så självklart, alla vet vi att skönheten sitter på insidan. Men samtidigt är det så uppenbart lätt att glömma av, särskilt i vår värld där TV-världen översvämmas av dokusåpor med ingenting annat som huvudsyfte än att förlöjliga antingen de som ser bra ut eller de som inte ser bra ut. Vad nu bra är i det sammanhanget.

I filmen I feel pretty får vi träffa Renee Bennett (Amy Schumer) som arbetar åt ett företag som – surprise – säljer skönhetsprodukter. När hon en dag ramlar av spinningcykeln och slår i huvudet ser hon sig själv plötsligt som ”vacker”. Eller vacker enligt gällande skönhetsideal.

För ett bra tag sedan såg jag Jack Black och Gwyneth Paltrow i Min stora kärlek, som tog upp samma tema fast på ett annat sätt. Där var det Jack Black som såg den inre skönheten hos Gwyneth men samma problematik finns i båda de här filmerna. Alla människor är vackra oavsett hur de ser ut, men även om I feel pretty såväl som Min stora kärlek har rätt budskap så finns risken att båda filmerna förstärker problemet.

Oavsett det är I feel pretty en rätt okej film med lagom mycket humor, som dock inte alltid går hem. Den är förutsägbar och ovanstående problematik gör det inte vansinnigt mycket lättare att köpa handlingen. Men det är en bra feelgood-film som åtminstone utmanar skönhetsknarkandet och med helt okej skådisar. Amy Schumer är nästan alltid bra, även om hon ibland spelar över, och Michelle Williams i rollen som hennes chef briljerar.

Fakta I feel pretty

Längd (min): 109
Releasedatum: 2018-10-08