Recension: Inception (2010)

8.0/10

8.5/10

8.0/10

8.0/10

9.0/10

En skruvad drömvärld blandad med verkligheten står i centrum för Inception. Inception är en fantastisk film på många sätt, men den kräver utan tvekan en tittare som är uppmärksam.

Dominic ”Dom” Cobb (Leonardo DiCaprio) och Arthur (Joseph Gordon-Levitt) är så kallade extraherare – ”extractors” – som hämtar hemligheter ur sina måltavlors drömmar. De kan gå in i drömmarna, påverka drömmarna och hämta information från dem. Hans största utmaning är att plantera en idé i en sovande företagsledares sinne, något som kan låta lika absurt som förvirrande. Men i en film där allt är möjligt tack vare drömscenariona är det bara början.

Vad du än tycker om idén att någon kan gå in i någon annans drömmar så är det en makaber verklighet i Inception, där det är fullt möjligt att på ett eller annat sätt dela drömmar. Vilket tydligen ska vara Christopher Nolans idé vad det gäller Inception. Nolan ville utforska vad som skulle hända om någon verkligen kunde gå in i någon annans drömmar.

I drömmar kan förstås allt hända, vilket det också gör i Inception. Effekterna är makalöst bra, även om det ibland blir väldigt skruvat när hela världen vänds upp och ner. Cobb behöver dessutom hjälp för att utföra sitt uppdrag. Han får hjälp av Eames (Tom Hardy),  Yusuf (Dileep Rao) och Ariadne (Ellen Page). Det blir en resa som tar konceptet med ”dreamteam” till en helt ny nivå, där skådespelarna gör ett utomordentligt bra jobb med att uppleva drömvärldarna. Att spela mot en verklighet som är så totalt datoranimerad måste vara svårt, men skådisarna lyckas väldigt väl.

Jag har inte mycket negativt att säga om Inception. Möjligtvis blir det lite rörigt ibland, särskilt när drömteamet rör sig mellan olika nivåer inom samma dröm, men det går att hantera genom att vara noga med att följa med. Annars är det en fantastisk resa som är minst sagt sevärd.

Fakta Inception

Bild: 16:9 Widescreen, Widescreen (1.85:1), Anamorfisk, HD 1080p
Språk: Engelska, Spanska