Recension: Inferno (2016)

7.5/10

8.0/10

7.0/10

8.5/10

7.0/10

Inferno är den senaste filmatiseringen av Dan Browns böcker och i väntan på hans nästa bok recenserar Spel och Film en filmatisering som har både för- och nackdelar.

Robert Langdon (Tom Hanks) vaknar upp på ett sjukhus med minnesförlust. Han har ingen aning om vare sig vilken dag det är eller vart han befinner sig. Som tur är behandlas han av läkaren Sienna Brooks (Felicity Jones), som dessutom räddar honom från ett mordförsök kort efter att han vaknat upp. Samtidigt är han hårt ansatt av visioner av världens undergång. De jagas av lönnmördare i form av Vayentha (Ana Ularu) såväl som en hemlig säkerhetsorganisation ledd av Harry Sims (Irrfan Khan) och världshälsoorganisationen WHO.

Inferno är en bra filmatisering av Dan Browns bok. Den är långtifrån lika bra som boken, men samtidigt är det svårt att göra Browns böcker rättvisa. En av de största behållningarna för den som läst boken är att se miljöerna som beskrivs. De får dock lite för lite uppmärksamhet, jag hade gärna sett lite mer fokus på byggnaderna och konstverken, tillsammans med Langdons förklaringar och berättelser. Det är väldigt lärorikt att läsa en Dan Brown-bok och det hade gått att få med lite mer av all kunskap som professorn delar med sig av.

Inferno
Tom Hanks and Felicity Jones star in Columbia Pictures’ ”Inferno.”

Som actionfilm och thriller är Inferno mer än sevärd. Felicity Jones spelar riktigt bra i rollen som Sienna och Tom Hanks lyckas se rätt sliten ut. Jag är inte helt säker på att det är skådespeleri, även om det ingår i rollen att vara rätt ansatt både fysiskt och psykiskt. Ben Foster som Bertrand Zobrist och Omar Sy som Christoph Bouchard är ytterligare två antagonister som i vanlig ordning i Browns böcker inte helhjärtat går att säga att de är skurkar. De har sina agendor och tror på vad de gör, även om Bouchard kanske är mest ond. Eller är han – du får själv se och avgöra…

Omar Sy in Columbia Pictures’ ”Inferno,” starring Tom Hanks and Felicity Jones.

Extra kul att se Irrfan Khan i en ledande roll. Efter att ha sett The Lunchbox har jag mer än en gång funderat över när jag nästa gång får se den duktige indiske skådespelaren.

Tom Hanks and Irrfan Kahn star in Columbia Pictures’ ”Inferno,” also starring Felicity Jones.

Det hade heller inte gjort ont att få ytterligare en timme av Inferno, för att som jag redan nämnt utveckla miljöerna och Langdons kunskap. Filmen lyfter om man har läst boken. Har man inte läst boken så bör man nästan göra det för att få ut så mycket som möjligt av Inferno. Ett sista plus för Hans Zimmers musik!

Fakta Inferno

Bild: Widescreen (1.85:1), HD 1080p
Längd (min): 121