Recension: Jack Reacher: Never Go Back (2016)

8/10

8/10

7/10

7/10

7/10

Hårdingen Jack Reacher är tillbaka i Jack Reacher: Never go back. Vi har recenserat och en jämförelse med bokförlagan är förstås omöjlig att inte göra.

Ingen återvändo är den artonde boken i Lee Childs serie om Jack Reacher och det är lite svårt att förstå hur filmskaparna tänker kring Jack Reacher-serien. Varför inte börja från början, det är få böcker i serien som inte är läsvärda. Den första filmatiseringen, som baseras på boken Prickskytten, börjar mer eller mindre i mitten av Jack Reachers liv. Men hur det än är med anledningarna som filmbolaget har att inte börja från början är det en fantastiskt bra actionfilmserie.

I Jack Reacher: Never go back står Jack Reachers (Tom Cruise) vän major Susan Turner (Cobie Smulders) i centrum. Han är på väg för att träffa henne när han får veta att hon förts bort, anklagad för spioneri. Vilket Reacher förstås inte tror på och börjar nysta i ett mysterium som bara växer. I vanlig ordning kan man säga, om man läst några Reacher-böcker.

Jack Reacher: Never Go Back

Och har man läst böckerna är det svårt att se Tom Cruise som Reacher, även om Cruise gör ett riktigt bra jobb i att gestalta den härdade militärpolisen. Fast Cruise är runt 170 cm och Reacher är i böckerna nästan två meter, och betydligt mer reslig. Det finns några andra saker som gör det svårt att se Cruise som Reacher, han är lite för tvålfager och en aning mer pratsam. Reacher är helt enkelt hårdare och har ett lite annat sätt att prata på.

Oavsett vilket är Jack Reacher: Never Go Back en riktigt bra actionfilm, som dessutom har ett djupsinnigt familjedrama. I familjedramat ser vi också filmens bästa skådespelarprestation, där Danika Yarosh gör ett fantastiskt bra jobb. Som skurk är Patrick Heusinger riktigt bra, men det är bara Yarosh som verkligen genuint imponerar, även om Cruise förstås gör en så bra insats som alltid.

Kan du bortse från skillnaderna mellan böckerna och filmerna är Jack Reacher: Never Go Back en riktigt bra film. Har du svårt för skillnaderna är det fortfarande en rätt okej film, även om Cruise gör sig mycket bättre i Mission: Impossible.

Fakta: Jack Reacher: Never Go Back

Ljud: Dolby Atmos
            Bild: Letterbox, HD 1080p, Widescreen (2.39:1)