Recension: Jackie (2016)

6.8

7/10

8/10

7/10

7/10

6/10

Historien om Jacqueline Kennedy och hennes liv efter mordet på hennes man John F. Kennedy har blivit film. Filmen har titeln Jackie och det är verkligen Jackie som står i centrum, men precis lika mycket handlar filmen om John F. Kennedy.

Jackie (Natalie Portman) hade det inte särskilt lätt efter mordet. Naturligtvis riktas världens journalistiska strålkastare rätt på henne och hon lyckades framför kamerorna förmedla en bild av att hon hade kontroll. Vad filmen Jackie försöker göra är att visa kvinnan när kamerorna stängts av, och den kamp som givetvis startar. Hur hantera sorg samtidigt som ett minnesmonument över en USA’s mest omtalade presidenter ska byggas.

Filmen Jackie är tveklöst ett historiedrama, med en hel del fokus på Jacqueline. Det blir som mest sentimentalt och sorgligt när Jackie är ensam, scener som tar fram det mänskliga som aldrig riktigt syntes i TV-framträdandena. Och det är en del av historien som fallit i skymundan under John F. Kennedys skugga. John F var en ikon och hans arbete med mänskliga rättigheter – framför allt hans utlovade slut på rasdiskriminering – har det skrivits mängder om. Men kvinnan bakom John har inte fått samma uppmärksamhet, även om hon förstås har dykt upp i ett antal filmer, men då har det aldrig varit fokus på just Jackie själv.

Jackie

Som helhet är det dock inte världens mest spännande film. Mer intressant av historiska orsaker. Sextiotalets USA var en förändringens tid och det finns gott om politiska händelser, från månkapplöpningen till Kubakrisen, att berätta om. Människorna mitt i allt är givetvis minst lika intressanta, om inte mer intressanta. Natalie Portman gör en jättebra insats, och den numera framlidne John Hurt som begravningsprästen gör en, som alltid, bra roll. Övriga skådespelare är okej, men Portman bär hela filmen. Som hon ofta gör.

Fakta Jackie

Bild: 16:9 Fullscreen, HD 1080p
            Längd (min): 99
            Releasedatum: 2017-06-05
            Regissör: Pablo Larraín

Be Sociable, Share!
            About Magnus 657 Articles
            • Sofia

Fast jag måste erkänna att jag inte fattade poängen med John Hurts scener… På det hela taget inte tillräckligt intressant, alldeles för många scener på Portman som knallade genom vita huset. Jag hade nog velat ha mer av info om Jackie själv och det fick man ju inte särskilt mycket av här

• Håller helt med om att mer info om Jackie vill man ha – men var inte John Hurts scener lite för att förstärka sorgen?

• Sofia

Det var de säkert, men jag tyckte inte att de funkade