Recension: Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

5.0/10

7.5/10

5.5/10

6.5/10

8.5/10

Jag gillar dinosaurier, ingen tvekan om det. Och jag gillar Jurassic Park-filmerna, som för två filmer sedan blev Jurassic World. Men frågan är om det går att gilla samma koncept om och om igen?

Den här gången är det återigen dags för Chris Pratt att visa vad han kan. Jurassic World hade premiär 2015 och då fick Chris Pratt axla rollen som Owen, en karaktär som är lite lagom badass och samtidigt har sin moralkompass riktad åt rätt håll. Nu är han tillbaka, och återigen är det dags att tillsammans med Claire (Bryce Dallas Howard) att rädda dinosaurierna. Fast bara om dinosaurierna inte äter upp oss alla.

I Jurassic World: Fallen Kingdom får Owen och Claire göra allt de kan för att dinosaurierna på Isla Nublar inte ska gå under på grund av ett nära förestående vulkanutbrott. Militärerna som hjälper dem har sin egna agenda och även om miljardären bakom allt – spelad av James Cromwell – verkar vilja gott är ingenting särskilt enkelt. Clarie och Owen verkar ha ett hat-kärleks-förhållande och det i sig är rätt underhållande.

fallen kingdom

Filmen i sig har ett högt tempo och det är ingen tvekan om att Jurassic World: Fallen Kingdom är en film som underhåller från början till slut. Trots högt tempo är det lätt att hänga med och allt är väldigt lättsmält. Det största problemet är dock att vi har sett i princip allting förut. Inga nyheter här och karaktärerna känns rätt tvådimensionella. Jag gillar som sagt dinosaurier och det är alltid kul att få se de utdöda skräcködlorna komma till liv, men varför måste allt upprepas?

Tyvärr lämnar Jurassic World: Fallen Kingdom mig med en känsla av att det är nog dags att dinosaurierna dör, precis som Jeff Goldblum säger i början av filmen. Fast jag vill inte att de ska försvinna, jag vill se något nytt.

Fakta: Jurassic World Fallen Kingdom

Ljud: DTS X – Master Audio
Längd (min): 128