Recension: King Arthur – Legend of the Sword (2017)

5.4

3.0/10

5.0/10

6.0/10

7.0/10

6.0/10

En actionfylld version av den gamla legenden – King Arthur: Legend of the Sword är minst sagt fylld med action. Bra eller dåligt? Det beror på vad man vill ha, och om man har sett några andra filmer om Arthur, riddarna och svärdet Excalibur.

Min allra första kontakt med legenden om kung Arthur och svärdet Excalibur var genom filmen Excalibur (1981). Det var knappast en av de mest påkostade filmerna i världshistorien, ändå anser jag än idag att det är en av de allra bästa filmer jag sett. Så i skenet av Excalibur från 1981 är King Arthur: Legend of the Sword är film utan något annat innehåll än action och effekter. Som fristående actionfilm, tja… den har sina poänger.

King Arthur: Legend of the Sword börjar, som sig bör, med ett slag där Uther Pendragon (välspelad av Eric Bana) angrips av ”magikern” Mordred (Rob Knighton). Redan där finns det en hel del avvikelser mot legenderna, men jag ska inte avslöja vad. Den som är insatt kommer precis som jag dra en djup suck och undra vad som försiggår. Jag har visserligen aldrig hävdat att man måste följa en grundstory när man gör en ny film, även om filmen baseras på en gammal legend. Det står alla fritt att skapa nya versioner, men att blanda namn hej vilt gör det hela en aning förvirrande för den som kan sin historia.

Men, filmens handling fortsätter obarmhärtig och snart är det kung Vortigern (Jude Law) som är skurk. I andra ringhörnan möter vi Arthur (Charlie Hunnam), som ska försöka få ordning på sitt kungarike med hjälp av svärdet i stenen. Tyvärr är Arthur mer av en streetsmart actionhjälte än en enkel man vars öde var att bli kung. I King Arthur: Legend of the Sword finns väldigt lite av mystiken från legenderna, som mycket bättre syns i filmen Excalibur. Jag saknar mycket annat från Arthur-legenderna, som Guinevere och vikten av kärlekshistorien mellan henne, Arthur och Lancelot.

Som actionfylld popcorn-rulle… Tja, sämre kan man se och lite underhållande är det med alla tvära kast. Men någon bra Arthur-film är det inte.

Fakta King Arthur: Legend of the Sword

Ljud: DTS HD – Master Audio, Dolby Atmos