Recension: Knowledge is Power (PS4)

8.0/10

10.0/10

• Roliga frågor
  • Underhållning på hög nivå
  • Finns att köpa för billigt pris på PS-store

• Maktspel trycker ner frågesporten

Här har vi ett spel som inriktar sig på frågesport och kvickhet. Det gäller att du svarar rätt men också snabbt innan dina motståndare hinner före. Är det här en titel som man kommer att älska hemma i tv-soffan, eller är det något man snabbt kommer tröttna på och glömma bort?

Kontroll, grafik och ljud

Här använder du din smartphone som handkontroll. Till skillnad från de flesta spelen med PlayLink-funktionen så har det vid flertal gånger uppstått problem, bland annat avstängningar, så funkar det utmärkt just den här gången. Frågorna syns på din tv-skärm och svaren som du får välja emellan dyker upp i telefonen. Svårare än så är det faktiskt inte. Du kommer även använda andra funktioner i spelet via din telefon, men mer till det strax.

Grafikmässigt här finns det inte heller så mycket att prata om. Den är simpel och barnvänlig men också välgjord. Inte så mycket att gnälla eller att prata om helt enkelt.

Du kan välja olika språk som också kommer påverka frågorna i spelet. Jag körde såklart på svenska. Då kan man säga att halva spelomgången har frågor om artister, musik, filmer och så vidare som kommer ursprungligen från Sverige. Medan andra hälften av spelet har frågor som handlar om resten utav världen. Här har vi programledaren som går genom kategorierna, guidar och hjälper till hur spelet fungerar, sedan har vi en annan karaktär som ställer frågorna.

Gameplay

Här styr du som sagt din kontroll med din telefon. Allt du styr och väljer i Knowledge is Power görs i din lilla skärm som du använder. Allt börjar med att du får ta en bild på dig själv med ett filter till den karaktären du väljer att spela med. Du kan se ut som en prinsessa, Skogsmulle eller till och med en korvgubbe.

Idén med Knowledge is Power är att du ska svara på frågorna så snabbt som möjligt. Spelet har vanliga quizfrågor som man totalt har tio sekunder på sig att svara samt pekskärmsutmaningar vilka varar i en minut. Ena utmaningen handlar om att para ihop A med B, till exempel artist med låt. Andra utmaningen handlar om att svepa svarsalternativen som dyker upp antingen till vänster eller höger. Det kan handla om att frågan kan vara ”Vilka byggnader är högre än 90 meter?”, till vänster ska man svepa om de svarsalternativ är lägre än 90 meter och till höger om de är högre. Dessa frågor varierar så klart från spelomgång. I de vanliga quizfrågorna har spelarna fyra kategorier att välja mellan och den kategorin som får flest röster blir det en fråga om. Får du inte den kategorin du vill ha så kan du slänga in ett så kallad övermakt. Då får du din kategori oavsett om ingen röstade på ditt val.

Det går endast att använda den funktionen en gång per spelare så det är inget man kan utnyttja. Strax innan frågan läses upp så kommer man få välja ett maktspel  och då får du chansen att sinka dina motspelare. Maktspel som du kan välja mellan är bomber, is, gnagare eller gegga. Dessa maktspel kommer att sinka den utvalda motståndaren när svarsalternativen syns. Väljer man till exempel maktspelet gegga, syns inte svaren utan de är täckta av grön gegga som man måste gnugga bort innan man kan se svarsalternativen. Jag tycker att detta är onödigt, det är en rolig funktion men samtidigt saktar detta ner allt något oerhört. Du har 20 sekunder på dig att gå genom den här fasen sedan ska man se en liten animation när alla karaktärer får dessa isblock, gegga m.m. kastad på sig. Det tar onödigt lång tid och man tröttnar snabbt att se på det. Ju fler man spelar desto längre tid tar det.

Finalen avgörs på en klättrings-pyramid. Ju fler poäng du samlat på dig under spelets gång desto högre upp börjar du. Alla kan svara rätt på frågorna, men här behöver du vara riktigt snabb för den som svarar rätt först får klättra fler steg på pyramiden. Innan varje fråga så kan du även här slänga in ett maktspel. Denna gång är funktionen roligare att använda. En bra taktik är att använda dessa mot personen som leder, för att sinka spelaren. Vinnaren får en ”kunskapsrulle” i sin mobil med en text som kan ge ut lite rolig information runt omkring i världen, som exempel kan det stå ”släng inte dina serietidningar, de kan ha ett värde ju äldre de blir”.

Omdöme

Knowledge is Power känns inte enformigt, tvärtom. Det är nya och oftast roliga frågor varje gång och spelet har fungerat felfritt från start. Man har skrattat ett flertal gånger när man suttit och spelat med sina vänner. Det finns inte så mycket mer att säga egentligen. Gillar man frågesport och är lite halvt kunnig är detta spel ett perfekt val för dig. Spelet är absolut prisvärt, med tanke på priset och innehållet. Den enda nackdelen i Knowledge is Power är maktspelen som man väljer att använda mot en av sina motspelare innan varje quizfråga, på grund av att det känns onödigt när man åtminstone spelar med endast två spelare. Dock är det inget som vidare förstör spelet.

Om André Aghem 7 artiklar
Lugn kille på 25år från Vänersborg och bor lite utanför centrum i Uppsala. Älskar tv-spel, serier, mina vänner och dricka billig öl. När det gäller tv-spel så strävar jag alltid att klara allt till 100% eftersom jag vill få ut det mesta av det vare sig om spelet är bra eller dåligt. Jobbar annars inom restaurang som både kock och bartender.