Recension: Kong: Skull Island (2017)

6.5/10

6.5/10

6.5/10

7.5/10

7.5/10

Med Kong: Skull Island är Kong tillbaka i en actionfylld välpolerad film, med gott som välrenommerade skådespelare. Frågan är, kan vi få nog av King Kong?

Det har gjorts inte mindre än åtta filmer om jätteapan Kong, inklusive Kong: Skull Island. En jättelik apa fascinerar fortfarande och jag måste säga att trots att jag sett flera av de tidigare filmerna om Kung Kong så har inte heller jag fått nog. Särskilt inte som Kong: Skull Island tar ett lite annorlunda perspektiv. Nu är det betydligt mer action än tidigare, på gott och ont.

Storyn är dock i grunden densamma som i alla de andra. Det finns en ö i Stilla Havet vid namn Skull Island, som hittills varit oupptäckt. Nu vill den amerikanska regeringen, genom Bill Randa (John Goodman) utforska ön. Randa tar hjälp av en grupp människor, bland annat spåraren James Conrad (Tom Hiddleston), fotografen Mason Weaver (Brie Larson) och löjtnant Preston Packard (Samuel L. Jackson). Preston är en riktig stridis och som vanligt spelar Samuel L. Jackson en roll som klippt och skuren för honom. Han har ett gäng soldater och ett antal helikoptrar, med vars hjälp Bill Randas hela team ska utforska ön.

Kong: Skull Island

Det går naturligtvis som det alltid går när människan ska försöka ge sig på naturen i den här sortens film. Men skillnaden är att där de andra filmerna fokuserat på skönheten och odjuret är Kong: Skull Island en ren actionfilm. Visst finns det lite apa-människa-romantik med i bilden, men det är bara för syns skull. Istället bjuds vi på rätt bra effekter, några riktigt episka scener och lite lagom bra skådespelande. Det är inte mycket som är nytt under solen på Skull Island, men det är ändå en lättsmält actionrulle som banar väg för uppföljaren Godzilla vs. Kong

Fakta: Kong: Skull Island

Ljud: Dolby Atmos
Bild: 16:9 Widescreen, Widescreen (2.40:1), HD 1080p