Recension: The Madame in Black (2017)

6.1

6.5/10

5.5/10

7.0/10

6.0/10

5.5/10

Den gamla legenden om Svarta Madam är vad kortfilmen The Madame in Black fokuserar på. Vi har recenserat och en blandning av nostalgi och skräck infinner sig redan i början av Jarno Lee Vinsencius kortfilm.

Alla som är uppväxta på sjuttio- eller åttiotalet har antingen själva lekt leken eller åtminstone hört talas om den. Det handlar om en enkel lek att i ett mörkt rum (vilket ofta var skoltoaletten) stå framför en spegel och kalla på Svarta Madam. Vem Svarta Madam verkligen var finns det många berättelser om, men de flesta som lekt leken verkade vara väldigt överens om att hon inte var någon särskilt snäll ande.

I filmen The Madame in Black får vi först följa syskonen Emma och Alex när de som barn leker leken – och därefter hoppar handlingen till nutid då de är 22 år äldre. Spegeln de använde den första gången, och vi tittare har inte en aning om vad som hände, har Alex lyckats hitta. De firar Emmas födelsedag och naturligtvis kommer Svarta Madam på tal. Ska de inte leka leken en gång till?

Jag gillar den här sortens kortfilmer. Som ett lättsmält mellanmål. Knappt 24 minuter lång är det en film som skapar precis rätt stämning. Det är lite styltigt filmat, det är inte världens bästa skådespelare, men för formatet fungerar det. Jag skulle verkligen vilja se en hel långfilm på temat, där legenden får en chans att byggas upp. Kortfilmen är det inget fel på, den är bara för kort – och den har verkligen sina överraskningar.

Hemsidan för The Madame in Black hittar du här.

The Madame in Black