Recension: The Magnificent Seven (2016)

7.0/10

8.0/10

8.0/10

7.5/10

7.5/10

The Magnificent Seven är en nyinspelning av en film med samma namn från 1960, som i sin tur byggde på De sju samurajerna. Vi recenserar en minst sagt krutdoftande västernfilm.

Guld har alltid varit källan till många bråk, inte minst i vilda västern. I The Magnificent Seven handlar det om både guld och land. Byborna i Rose Creek vill gärna bo kvar, men Bartholomew Bogue (Peter Sarsgaard) vill att alla säljer sitt land till honom. Och det är där berättelsen börjar, när Bogue demonstrerar att han har både pengar, gott om män med vapen och en och annan köpt sheriff på sin sida. Vilket gör att han utan vidare kan skjuta ihjäl de som försöker stå emot honom. Som Matthew Cullen (Matt Bomer), som framstår som den självklare hjälten. Den ende som, obeväpnad, vågar högt och tydligt ifrågasätta Bogue.

Vilket leder till att Bogue skjuter ihjäl honom framför ögonen på hans fru Emma Cullen (Haley Bennett). Emma Cullen beger sig därför iväg tillsammans med en av männen från byn för att hitta hjälp. Något hon finner i form av prisjägaren Chisolm (Denzel Washington), som Emma Cullen lyckas övertyga om att hjälpa henne och byn i kampen med Bogue. Han samlar ihop ett gäng bestående av Josh Faraday (Chris Pratt), Goodnight Robicheaux (Ethan Hawke), Jack Horne (Vincent D’Onofrio), Billy Rocks (Byung-Hun Lee), Vasquez (Manuel Garcia-Rulfo) och Red Harvest (Martin Sensmeier). Alla har de sina egenskaper och det är underbart att se hur skådespelarna tar sina karaktärer på allvar.

Magnificent Seven

Inte minst Vincent d’Onofrio har lyckats med gestaltning han inte brukar stå för när han spelar Jack Horne. Men bäst av alla är Haley Bennet som Emma Cullen och Denzel Washington som Chisolm. Chris Pratt är okej, inget nytt där egentligen. Peter Sarsgaard gör en okej skurk och lyckas skapa tillräckligt mycket obehag hos tittaren för att vi ska längta efter bybornas hämnd. De flesta västernfilmer brukar handla om hämnd, på ett eller annat sätt, men det gör inte så mycket.

Det här är precis den sortens västern jag älskar. Stora vidder, bra skådespelare, en okej plott (som visserligen handlar om det gamla vanliga) och välgjorda actionscener. Actionscenerna är utan tvekan fartfyllda och synkade. Krutlukten känns utan vidare ut i vardagsrummet. Ska jag säga något negativt så är det att det inte är något originell story på något sätt och ibland blir det rätt långa transportsträckor. Men helt klart en av de bättre västernfilmerna jag sett på länge.

Fakta The Magnificent Seven

Köp The Magnificent Seven på CDON för 159 SEK.

Recenserad på: On Demand