Recension: Mario + Rabbids: Donkey Kong Adventure (Nintendo Switch)

• Bra humor
  • Nostalgi överallt!
  • 20+ timmars spelande
  • Svåra men roliga utmaningar
  • Kostar inte många kronor

• Få buggar

När Mario + Rabbids utannonserades under Ubi Softs E3 mässa förra året så var det många som ifrågasatte spelet och flera hade inte riktigt några stora förväntningar för det. När spelet väl släpptes fick det fina recensioner och kritik. Det sålde även såpass bra att nu nästan ett år senare släpps expansionen Donkey Kong Adventure.

Kontroll, grafik och ljud
När det gäller kontrollerna så finns det inte så mycket att tillägga från originalspelet mer än att du får styra två nya karaktärer. Donkey Kong och Rabbid Cranky Kong. De har som alla karaktärer i spelet en egen specialitet. Donkey Kong kan lyfta upp dina kompanjoner och kasta iväg de som ger de extra boost, objekt som du sedan kan kasta på fienden som ger de ännu mer skada och du kan till och med lyfta upp fienden (ej bossar eftersom de är alldeles för stora) för att sedan kunna kasta de och träffa en annan fiende. Han kan även klättra upp till högre mark självmant utan att få förstärkning utav en av sina lagspelare. Han kan locka fienden till sig för att sedan kunna göra en massiv attack på de och efter attacken flyger fienderna bort från honom igen och de har ingen chans att göra någon skada. Denna är väldigt effektiv i spelet.

Rabbid Cranky Kong är lite mer basic av sig. Han använder en slags slangbella som man ger skada ju närmre han står fienden. Han kan även kasta små tunnor som exploderar och utgör en massiv skada (det fungerar som en granat). Rabbid Peach har sina attacker och rörelser som tidigare med nya vapen att välja mellan.

Grafiken känns likadan som i originalet. Men det är en hel del känslor och nostalgi som poppar upp i huvudet när man går runt i världarna. Under spelet får du lösa massa pussel som är svårare i jämförelse med originalet, men det är också mycket roligare. När du får åka runt i den öppna världen och hör bakgrundsljudet och musiken kommer du uppleva en avslappnande känsla. Ljudet i spelet är av en mjuk karaktär och känns väldigt magnifikt.

Det är mycket som UbiSoft gör rätt i spelet för att skapa ett bra spel, dock märker man då och då att spelet får en enorm framerate av olika anledningar och väljer ibland att krascha och stänga av sig. Som tur är går det att snabbt starta igång igen och man kan fortsätta där man var.

Musiken i denna expansion är utan tvekan det bästa inom dessa genrer. Här har vi ännu en gång Grant Kirkhope som ställer upp och skapar magi med dessa underbara melodier. För dig som är uppväxt eller har spelat Donkey Kong spelen från SNES, N64-eran eller helt enkelt ett spel som företaget Rare skapade under 90-talet kommer du känna nostalgin direkt. Däremot kan enstaka ljud i spelet ibland bara försvinna och komma tillbaka efter några sekunder.

Story
Spelet innehåller den roligaste humorn jag någonsin har varit med om i ett spel. Jag har nog aldrig skrattat såpass mycket tidigare för ett spel som jag suttit ensam med. Deras scener och detaljer som skapats här är verkligen i toppskick.

Storyn utspelar sig direkt efter första världen i originalspelet. Bowser JR har med sig sin lilla kanin som har enorma krafter eftersom kaninen har en hjälm på sig som fastnat och ej går att ta av. Denna hjälm vill Mario och gänget ta för att rädda kaninen som Bowser JR utnyttjar på grund av krafterna. Med dessa krafter som Bowser JR utnyttjar flyger han och kaninen till prinsessans slott för att förstöra det. Istället för att träffa slottet råkar han träffa tidsmaskinen som gör att du kan teleporterar dig tillbaka till alla sekvenser i originalspelet. Samtidigt står Rabbid Donkey Kong där och blir träffad av strålen och slängs in i maskinen som börjar bete sig bananas.

Mario och gänget kommer till undsättning och ser detta. Rabbid Peach är helt inne i sin smartphone och väljer att ladda den från tidsmasknens uttag så att hon, BEEP-O och Rabbid Donkey Kong blir teleporterade till en tropisk ö med flera Rabbids som vill ta över allt dem ser. Som tur är kommer Donkey Kong och Rabbid Cranky Kong till undsättning och räddar livet på BEEP-0 och Rabbid Peach. Deras uppgift är nu att stoppa Rabbid Donkey Kong som anslöt kaninerna på ön och även bygga ihop tidsmaskinen igen för att sedan kunna ta sig tillbaka till Mushroom Kingdom. Simpel story helt enkelt, sarkastiskt sagt.

Övrigt
Spelet fungerar mestadels felfritt. Några få buggar dyker upp ibland men det är knappt så att det märks. En snabb och enkel uppdatering kan lösa de flesta problemen i denna expansion. Spelet tar ungefär 10 timmar att klara av. Det finns gömda föremål runt om i spelet som man kan hitta, som i sin tut låser upp nya utmaningar och svåra banor. Du kan komma upp på runt 20 timmar om du väljer att utnyttja allt spelet har att erbjuda.

Omdöme
Jag tog mig genom hela storyn på en hel dag och påbörjade med all ”bonus” dagen efter. Man märker snabbt hur beroende framkallade denna lilla expansion faktiskt är. Det är inte ofta man betalar ett tillägg till ett spel som gör dig mer nöjd än förväntat. Du kan betala Donkey Kongs Adeventure för 139kr eller köpa dig ett season pass för 179kr vilket jag rekommenderar. Du får verkligen det du betalar för. Bra jobbat Nintendo och UbiSoft!

Om André Aghem 7 artiklar
Lugn kille på 25år från Vänersborg och bor lite utanför centrum i Uppsala. Älskar tv-spel, serier, mina vänner och dricka billig öl. När det gäller tv-spel så strävar jag alltid att klara allt till 100% eftersom jag vill få ut det mesta av det vare sig om spelet är bra eller dåligt. Jobbar annars inom restaurang som både kock och bartender.

1. Recension: Destiny 2 och tillägget Shadowkeep - Spel och Film