Recension: My Friend Dahmer (2017)

6.0/10

7.0/10

5.0/10

6.0/10

7.0/10

I My Friend Dahmer får vi möta seriemördaren Jeffrey Dahmer innan han blev seriemördare. Eller rättare sagt kanske, innan han hade börjat mörda.

Det måste förstås vara en önskedröm för psykologer som studerar seriemördare att få en chans att studera deras uppväxt. Men det är förstås allt annat än lätt eftersom en seriemördare inte blir en seriemördare förrän efter tre mord. Ändå, särskilt när man ser filmer som My Friend Dahmer så är svårt att tro att en seriemördare inte är fullständig psykopat från början, kapabel till vilka mord som helst.

Likväl finns det en hel del saker i Jeffrey Dahmers liv som inte direkt underlättar för honom. Dahmer spelas skickligt av Ross Lynch, vars utseende och frisyr i den här filmen är kusligt likt den verkligen Dahmer vid 17 års ålder. My Friend Dahmer bygger på John ”Derf” Backderfs bok. Derf spelas i filmen av Alex Wolff, men det är hela tiden ur Dahmers perspektiv – vilket är både bra och dåligt. Det hade varit intressant att få se den här filmen även ur Derfs perspektiv. Att ha varit vän med en av tidernas värsta seriemördare måste ha varit en chock när det väl uppdagades.

my friend dahmer

Tillvaron för Jeffrey Dahmer är allt annat än enkel, och det är skickligt skildrat. Inte minst mamma Joyce (Anne Heche) och hennes växande galenskap, tillsammans med pappans oförmåga att ta tag i hennes problem, påverkar den unge mannen. Han har visserligen gott om underligheter för sig, som att lösa upp döda djur i syra för att han vill se hur de ser ut på insidan…

My Friend Dahmer är en obehaglig film, från början till slut, men Backderfs vittnesmål om vad han upplevde är förstås viktigt för att förstå ett monster. Man kan inte låta bli att undra om Dahmer hade gått så långt som till mord om han hade växt upp under andra förhållanden, med andra föräldrar. Likväl är det lite för mycket som går åt fel håll.

På minussidan finns förutsägbarheten, det här är en story som redan är välkänd till stor del och dessutom går handlingen på tomgång ett tag, med lite för många knepigheter som travas ovanpå varandra. Bra skådespelare, väl sammansatt till största delen, men det är inte på Hannibal Lecters nivå.

Fakta My Friend Dahmer

Ljud: Dolby Digital 5.1, DTS HD – Master Audio 5.1
Bild: 16:9 Widescreen, Widescreen (2.35:1), HD 1080p