Recension: Your Name (2016)

7.0/10

7.0/10

9.0/10

8.0/10

9.5/10

Två ungdomar, som lever helt separerade från varandra i Japan, byter plötsligt kroppar med varandra. Vilket förstås leder till en och annan komplikation.

Den unge mannen Taki (röst Ryûnosuke Kamiki) och den unga kvinnan Mitsuha (Mone Kamishiraishi) lever helt olika liv. Medan Taki bor i Tokyo, med allt vad storstadens puls betyder, bor Mitsuha på landet med en mycket lugnare tillvaro. Båda längtar bort från det liv de för och Mitsuha vill mer än något annat flytta till huvudstaden. När hon får en chans att leva Takis liv under en dag blir hon förstås exalterad, men i början tror både hon och Taki att det bara är en dröm. Till dess att de börjar upptäcka att det dyker upp frågor från den andre.

Your Name är en fantastiskt vacker anime. Väldigt väl animerad och det är inte svårt att föreställa sig de olika platser som visas upp i berättelsen. Storyn är också väl uppbyggd och det finns en hel del moral såväl som reflektioner över livet. Alla längtar vi hela tiden efter något annat, men gräset är många gånger inte grönare på andra sidan ängen och det blir väldigt tydligt i Your Name. Samtidigt som det är lätt att moralisera över ungdomarnas val blir den här filmen en resa genom en främmande kultur. Att Mitsuhas far, som är borgmästare i staden där hon bor, öppet kritiserar henne för en så banal sak som att hon inte sträcker på ryggen tillräckligt vittnar om en gammal, patriarkalisk samhällsstruktur. Precis som att kvinnorna i filmen förväntas servera sake när männen kräver det.

your name

Som berättelse har den här filmen många fina kvalitéer. Jag stör mig på att musiken som spelas i bakgrunden ibland får lite väl hög volym under dialogerna, men det är ett av få orosmoment. En annan sak som fungerar lite halvdant är återblickar och drömmar, som med jämna mellanrum dyker upp utan att man som tittare fattar vad som hände. Men helheten blir väldigt bra och trots en del obekväma scener är Your Name en fantastiskt bra berättelse.

Fakta Your Name

Bild: Widescreen (1.85:1), HD 1080p
Språk: Japanska, Svenska