Recension: Ouija: Origin of Evil (2016)

6.0/10

8.0/10

7.5/10

6.0/10

6.0/10

Ouija: Origin of Evil är en så kallad pre-quel till 2014 års Ouija. Den utspelas 1967 i Los Angeles och handlar om en änka och hennes två döttrar.

Vem känner inte till Ouija? Anden i glaset brukar Ouija ibland kallas på svenska och mängder av ungdomar världen över har prövat att framkalla en ande som de hoppas kan ge svar på livets stora gåtor, eller varför inte de lite mindre, som vem som är kär i vem? Vem som rör glaset eller markören vet man inte, men det är med all sannolikhet inte en ande.

Vilket även Alice Zander (Elizabeth Reaser) vet. Hon lever ensam med sina två döttrar Lina (Annalise Basso) och Doris (Lulu Wilson), efter att pappan i familjen gått och dött. De livnär sig på att Alice har ”kontakt” med andevärlden och de får folk att betala för en seans med de döda. Vilket förstärks av lite spännande skådespel, något de båda döttrarna hjälper till med. Fast snart råkar de bjuda in en ande på riktigt, vilket kanske inte var så genomtänkt…

Origin of Evil
Picture from Sony Universal Pictures.

Ouija: Origin of Evil är en rätt lagom skräckis. Tempot är förvånansvärt lågt, men det fungerar väldigt väl. Filmtekniken som används gillar jag väldigt mycket, regissören Mike Flanagan har använt sig av den senaste digitala tekniken, men lagt på något filter för att få filmen att få en 60-talskänsla. Universal-globen i början är den gamla hederliga och ibland skymtar även markörerna till som fanns på gamla sorters filmer för att markera byte av rullar – något jag villigt ska erkänna att jag inte har en aning om vad det betyder. Men markörerna finns där och ger en trevlig retrokänsla.

Skådespelandet är också på topp. Elizabeth Reaser är kyligt lugn och hon spelar mamman väldigt väl, och Annalise Basso och Lulu Wilson är kusligt duktiga. Det gäller även Henry Thomas, som spelar den mer eller mindre obligatoriske prästen i den här typen av filmer.

Att det inte finns så mycket överraskningar gör ingenting. Det är några små effekter då och då som får mig att hoppa till i soffan, men de är inte särskilt skrämmande. Däremot hålls stämningen på topp och allt som allt är det en helt okej skräckis.

Fakta Ouija: Origin of Evil

Bild: Widescreen (1.85:1), HD 1080p
Längd (min): 99